Anmeldelse

Puls 5

Høj puls – indimellem også for høj

Et materiale, der nok kunne tilfredsstille behovet for et gedigent og omfattende læremiddel på klassetrinet. Desværre skæmmes især elevbogen af både indholdsmæssige og formuleringsmæssige fejl og mangler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Faget natur/teknologi har vel aldrig været overforsynet med systemer, der kunne dække undervisningen i hele skoleår. Det nu udgivne ”sæt” til 5. klasse skulle således have gode forudsætninger for at gøre en positiv forskel, og det er derfor med en vis ærgrelse, jeg må konstatere, at man så alligevel ikke er nået i mål med bestræbelserne.

Fakta:

Titel: Puls 5

Forfatter: Per Buskov, Iben Dalgaard, Helle Houkjær, Mari-Ann Skovlund Jensen

Pris: 617,50

Sider: 91

Type: Kopimappe

Forlag: Gyldendal

Pris: 335

Sider: 88

Type: Lærervejledning

Pris: 191,25

Sider: 88

Det er ikke lærervejledningen, man kan klandre for dette. En indledende redegørelse for læremidlets opbygning følges op af en oversigt over de forudsatte kundskabs- og færdighedsmål, som de enkelte emner skulle sikre opfyldelsen af. Man kan alt efter observans finde det skræmmende eller imponerende, at et (stort) antal krydser i et skema kan gøre det; men der er sådan set ikke noget at komme efter – heller ikke i den fyldige side til side-vejledning.

Kopimappen med elevaktiviteter ser endvidere ud til at kunne fungere som støtte for elevernes tilegnelse af et omfattende stof; en stor del skriftlighed er dog påkrævet ind imellem de mere praktisk orienterede opgaver. For sidstnævntes vedkommende gælder det, at papir er taknemmeligt: Er det virkelig muligt – tidsmæssigt, organisatorisk, med hensyn til materialer og udstyr samt med en realistisk vurdering af elevernes praktiske og håndværksmæssige forudsætninger for øje – at gennemføre øvelserne som beskrevet? Her må også den erfarne underviser ind og sortere, passe til og måske helt fravælge noget af det, der ellers så spændende ud …

Filmen knækker imidlertid helt i elevbogen. Forfatternes iver efter at skrue materialet ned i de forenklede Fælles Mål har resulteret i et krampagtigt forhold til de åbenbart obligatoriske indledende såvel som afsluttende målformuleringer til hvert kapitel. Hertil kommer, at der undervejs i brødteksten såvel som i den ganske utilstrækkelige ordforklaring er for mange eksempler på tomgang og endda – undskyld mig – decideret ubehjælpsomt dansk. Det er altså ikke vejen frem, hvis vi vil have eleverne til at arbejde kvalificeret med faglig læsning.

Yderligere bærer nogle af teksterne præg af, at det har været svært at skelne mellem ”vigtig viden” og – i sammenhængen – ”ligegyldig info”; herunder virker det, som om man typisk ved afrundingen af et kapitel er kommet i tanker om noget, som eleverne også hellere liiige må få besked om. Endelig findes endda nogle faktuelle fejl og unøjagtigheder rundtom i tekstbog såvel som i kopimappe; men de havde såmænd været til at leve med, hvis det grundlæggende blot havde været i orden.

Der er således god plads til forbedringer, hvis forlag og forfattere på et tidspunkt kunne tænke sig at binde an med den "Puls 6", der kunne runde det sidste trinforløb af.

Powered by Labrador CMS