DLF vil ændre skolen på 20 punkter

20 forslag skal fremtidssikre folkeskolen. For eksempel et treårigt udviklingsprogram til 300 millioner kroner om året

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoler skal lave forsøg, der kan lede frem til en styrkelse af undervisningen i fremmedsprog, undervisning i arabisk og tyrkisk som valgfag, en styrkelse af kreativiteten i undervisningen og nye prøveformer. Det er nogle af forslagene i et 20-punkts-program, som Danmarks Lærerforenings kongres vedtog i sidste uge.

Et andet punkt lyder, at DLF skal prøve at få Undervisningsministeriet og KL med på at udarbejde og gennemføre en plan for at styrke læseundervisningen gennem hele skoleforløbet.

Kun få af de 20 forslag gav anledning til diskussion. Forslagene blev fremsat af hovedstyrelsen under dagsordenpunktet Fremtidens skole, der ligger i forlængelse af den folder om »Morgendagens skole«, som DLF barslede med efter sommerferien.

Selve projektet om Fremtidens skole blev sat i gang af den kongres, der blev afholdt efter reformerne om nationale test og elevplaner, på forslag fra Lærerstuderendes Landskreds .

DLF skulle komme med et modspil til testforliget, og det er det, der nu ser dagens lys. |

Læs Danmarks Lærerforenings konkrete forslag til ændringer i folkeskolen på dlf.org