Ifølge Alexandra Marie Henning er en lærer én, der underviser børnene, lærer dem noget og lærer dem at opføre sig ordentligt og tale pænt

En hemmelig dør til børnene

Mere motion og matematik, og så skulle børnene have deres egen dør med en gang, så man kunne komme hurtigere ind i klassen. Sådan ville skolen se ud, hvis Alexandra fra 1.a skulle bestemme

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»En lærer skal tale pænt til børnene, selv om læreren er vred indeni. Det ville jeg prøve at gøre«, siger Alexandra Marie Henning, der går i 1.a på Stavnsholtskolen i Farum.

Det falder hende umiddelbart let at sætte sig ind i rollen som lærer. Der er ikke meget, hun ikke har tænkt over. Selvfølgelig ville hun være en sød lærer, der var rar over for børnene, men hun ved også, præcis hvordan hun ville være gårdvagt.

»Jeg ville være ti minutter udenfor to gange om ugen og så bagefter inde i ti minutter. Fordi hvis der var nogle, der havde brug for mig de første ti minutter udenfor, så var jeg dér, og det kunne også være, at der var nogle inde, der havde brug for mig«.

Børnene skulle have mere idræt og matematik, hvis Alexandra var lærer, og de skulle cykle og gå ture, så de fik noget motion. Det ville også være godt, hvis børnene kunne lægge sig og hvile i ti minutter, når de havde brug for det.

Man skulle møde i skole klokken ni, så man havde tid til at hygge derhjemme om morgenen. Og hele indskolingen skulle have fire timer mandag og fredag og fem timer de andre dage.

»Der skulle være en lille hemmelig dør ind til klassen. Så børnene kunne komme ind med nøgle ad den hemmelige dør. De voksne skulle komme ind ad den normale dør. Børnene kunne gå rundt overalt på skolen, og det er sjovere med en hemmelig dør end med normale døre. Den hemmelige dør har også en gang, så børnene kommer hurtigere ind til klassen«, forklarer Alexandra.

Ifølge Alexandra er en lærer én, der underviser børnene, lærer dem noget og lærer dem at opføre sig ordentligt og tale pænt.

»Det er vigtigt, at man både lærer noget og har det godt. Børnene må ikke blive for pjattede, for de skal jo lære noget. For hvis man ikke er så klog, kan man ikke selv bestemme, hvad man vil lave senere«, mener hun.

En god time er, når man spørger børnene, hvad de godt vil, og så skriver man det op på en kalender, så børnene kan se, hvad der skal ske.

En god skoledag ville have matematik, dansk, lidt leg og en pustepause, hvis man havde brug for at komme lidt ud og bevæge sin krop. Så ville den have musik og de andre fag også. Og mere gruppearbejde.

Klasselokalet skulle have en hyggekrog, og der skulle ikke være faste pladser.

Alexandra ville ikke spørge børnene for meget, hvis hun var lærer.

»For nogle børn kan godt blive kede af det. Derfor må de ikke spørge for meget. Jeg har prøvet det med min mor. Hun spurgte for meget om skolen, og så blev jeg ked af det indeni«.

Hun ville heller ikke fortælle forældrene alt, hvad børnene gjorde i skolen, hvis de for eksempel var tarvelige en gang imellem.

»En lærer må mindst være 20 år, og lærere skal holde op, når de ikke gider mere«. |

Hvis jeg var lærer .

». ville jeg skælde ud på de rigtige tidspunkter og ikke skælde ud på hele klassen, når personen gør noget forkert«

Pige i 5. klasse

Hvis jeg var lærer .

». skulle man overnatte på skolen hver dag. Det ville være hyggeligt«

Dreng i 1. klasse