Undervisningsministeren
0   40

Minister reagerer på lærers nødråb

Lærer på Sejs Skole Maria Klitt skrev til undervisningsministeren sidste efterår, da ny skolereform, arbejdstid og mangel på resurser pressede hverdagen. I dag besøger Ellen Trane Nørby skolen.

"Lige efter sommerferien sidste år var vi ret pressede. Jeg havde 28 børn min 3.-klasse. Det var lige efter skolereformen, og de her lange dage var bare for meget for mange børn. Der var flere udfordringer med børn med specielle behov, som havde det ekstra svært med de lange dage. Men også lærere og de øvrige børn og forældre havde det hårdt. Vi holdt mange møder, men der var ikke særlig mange resurser at gøre godt med. Så var det vi tænkte: Skal vi ikke invitere Ellen ud, så hun kan se, hvordan det er", siger lærer Maria Frederikke Klitt Høher-Kristensen.

Hun har været lærer i fem år og ansat på Sejs Skole i Silkeborg i fire år. Lige nu er hun på barsel med Holger på fire måneder. Ham tager hun med, når hun i dag skal trykke undervisningsminister Ellen Trane Nørbys hånd på skolebesøget. Og virkeligheden på skolen har ændret sig meget, siden Maria Klitt satte sig til tasterne.

Artiklen fortsætter under banneret

Skoleledelsen handlede på udfordringer

"Heldigvis er jeg på en skole, hvor der blev lyttet og der blev handlet på de udfordringer der nu er. Blandt andet er oprettet 'skolen i skolen', som er en lille skole for nogle børn, som ikke magter de lange dage og har mange udfordringer. Og selv om der ikke er mange resurser at gøre godt med, så blev der fundet flere hænder. Det gjorde en kæmpe forskel, at der blev lyttet og handlet", siger Maria Klitt, som alligevel mener, at Ellen Trane Nørby vil få noget ud af besøget.

"Hun skal se en almindelig folkeskole i Midtjylland og se hvilke udfordringer, vi står med, og hvordan vi har løst det", siger hun. 

Ministeren skal lytte til skolens erfaringer med inklusion

Maria Klitt trykkede på send, før hun havde fortalt skoleleder Kristian Mikkelsen, at hun ville skrive til Ellen Trane Nørby. Men skolelederen er glad for, at brevet her et år efter betyder, at Ellen Trane Nørby besøger skolen for blandt andet at lytte til skolens erfaringer med inklusion.  

"Set fra vores synspunkt drejer inklusion drejer sig slet ikke om et enkelt barn, men om at der skal være plads til alle i fællesskabet. Både de fagligt stærke og de fagligt svage, børn, der har det svært socialt, og børn, der bliver udfordret af at skulle være sammen med nogle, der er anderledes end dem selv. Men det er en stor opgave for en lærer at opfylde alles behov, når man det meste af tiden er alene med mellem 23 og 28 børn, og der skal have øje og styr på hver enkelt elevs læring og trivsel i fællesskabet", lyder det skoleleder Kristian Mikkelsen fra Sejs Skole.

Når ministeren besøger skolen, vil både lærere og skolelederen fortælle om skolens dagligdag og indsats.

"Ministeren kommer ikke for at se en gylden løsning, men for at snakke om de udfordringer, der er. Fra vores side bliver det ikke nogen klagesang, men vi synes, det er vigtigt, at ministeren kender skolens vilkår, når der skal lovgives og justeres på rammerne for inklusionsindsatsen", siger skoleleder Kristian Mikkelsen. 

Der er stadig udfordringer

Maria Klitt glæder sig til at møde ministeren.

"Jeg er rigtig glad for, at Ellen Trane kommer og besøger os på Sejs Skole og lytter til de udfordringer, jeg stadig mener, at vi har - med for mange elever i klasserne og manglende resurser. Men også ser på de løsninger, som vi i samarbejde med ledelsen er kommet frem til", siger Maria Klitt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.263 andre er allerede tilmeldt