ADHD-foreningens pjece om ADD imødekommer et stor behov for viden om "den stille ADHD".

ADHD-foreningen oplever stigende efterspørgsel på viden om ADD

Ifølge ADHD-foreningen får stadig flere diagnosen ADD, der er kendt som den stille ADHD. Det giver et øget behov for viden om diagnosen, både hos de berørte selv og fra fagfolk, som oplever, at det er anderledes at arbejde med denne gruppe mennesker.

Publiceret

HVAD ER ADD

  • ADD er en bestemt type ADHD. Betegnelsen anvendes om den form,hvor hyperaktiviteten er fraværende eller ikke så synlig - medandre ord "den stille ADHD".
  • Bogstaverne ADD står for Attention Deficit Disorder, det vilsige forstyrrelse af opmærksomheden, hvor H´et for hyperaktiviteter udeladt. ADD bruges således, når der overvejende ellerudelukkende er tale om forstyrrelse af opmærksomheden.
  • Det antages, at to til fire procent af alle danske børn ogminimum to procent af alle voksne har ADD/ADHD.
  • Der diagnosticeres flest drenge og mænd med ADHD, mens der eren mere ligelig fordeling mellem kønnene, når det handler omADD.
  • Mennesker med ADD er mere stille og rolige i deres fremtrædenend mennesker med
  • ADHD. Derfor får mange ikke stillet diagnosen ADD, før de erunge eller voksne. Det betyder imidlertid ikke, at de ikke har haftvanskeligheder allerede som børn. De fortæller ofte, at de altidhar følt sig anderledes, de har bare ikke vidst hvorfor. Folkomkring dem har måske set dem som stille, generte, dovne, mindrebegavede eller indadvendte. Derfor kæmper mange med uopdaget ADDmed en negativ selvfølelse og et lavt selvværd.

Kilde: Pjecen "ADD - den stille ADHD"

ADD mødes med skepsis

Elever med ADD kan som oftest godt vente på sin tur, udsættesine behov, undlade at afbryde andre i deres tale eller aktivitet,ligesom de som regel vil kunne sidde stille i kortere eller længeretid.

Derfor mødes de ofte med en skepsis overfor, at de skulle havenoget, der har med ADHD at gøre. Men frem for den motoriske,synlige rastløshed og hyperaktivitet, der optræder i forbindelsemed ADHD, vil mennesker med ADD ofte opleve en mental/tankemæssighyperaktivitet.

De har altså en uro og en rastløshed, men den er indre og mindresynlig. De har måske mange opmærksomhedskrævende tanker eller etkonstant tankemylder, som ud over lav koncentration kan medføresøvnbesvær, en kort lunte eller en vis indelukkethed i socialesituationer.

Kilde: Pjecen "ADD - den stille ADHD" 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mennesker med ADD er ikke hyperaktive og har derfor svært ved at genkende sig selv i traditionelle materialer om ADHD. I februar i år udgav ADHD-foreningen derfor pjecen "ADD - den stille ADHD", og den er allerede uddelt i flere end 10.000 eksemplarer. Derudover har sitet om ADD på foreningens hjemmeside været en af de mest besøgte sider på adhd.dk i år.

"Der mangler viden om ADD, og hvordan det kommer til udtryk. Det gælder også hos blandt andre lærere, pædagoger og socialrådgivere, som arbejder med unge og voksne", fortæller udviklingskonsulent Tine Hedegaard fra ADHD-foreningen.

Mennesker med ADD bruger lang tid på at tænke og formulere sig

På torsdag holder foreningen en temadag for fagfolk om ADD med omkring 30 deltagere. Om formiddagen holder psykiater Jakob Ørnberg et oplæg om udredning og diagnose, behandling og personlig udvikling og karakteristika ved ADD i forhold til ADHD.

Når Tine Hedegaard tager over efter frokost, er det med fokus på, hvordan fagfolk som blandt andre lærere kan arbejde med mennesker med ADD.

"Mennesker med ADD bruger lang tid på at tænke og formulere sig og på at svare på spørgsmål. De er slet ikke præget af den hurtighed, som ofte gør sig gældende ved ADHD. De kan være inaktive, have svært ved at tage initiativ, fremstå mere indadvendte eller drømmende, have meget svært ved at fastholde fokus og være vedholdende. De er hypo-aktive. Det vil sige, at de har for lidt aktivitet i forhold til situationen", fortæller Tine Hedegaard.

Nogle anses for sløve eller dårligt begavede

Hvor mennesker med ADHD vil 'en hel masse', kan det være svært at få mennesker med ADD til at sætte ord på, hvad de har lyst til. Derfor kan det være en udfordring at få dem til at ville noget.

"Mange opfatter dem som sløve og langsomme og nogle gange også som dårligt begavede, fordi man skal spørge meget ind for at få dem til at sige, hvad de har lyst til", siger Tine Hedegaard.

De har lige så store opmærksomhedsproblemer som mennesker med ADHD, men deres problematik kan blive overset eller måske forvekslet med noget andet. Især kvinder diagnosticeres ofte med depression i stedet for ADD. Derfor handler det i første omgang om at opdage dem.

"Fagfolk skal være opmærksomme på, at man kan have vanskeligheder med opmærksomheden, uden at man umiddelbart kan se det. Hvis en elev ikke rigtigt følger med fagligt, kan det være en anledning til at se på, hvad det skyldes. Når man ved noget om ADD, er det nemmere at se det. For eksempel bliver nogle med ADD let overvældet, hvis en situation bliver kompliceret", siger Tine Hedegaard.

Selvindsigt giver et fundament at bygge videre på

Mennesker med ADD har ofte stor glæde af de samme tiltag som mennesker med ADHD, især når det gælder støtte til struktur og rammer, hjælp til at danne sig overblik og til at skærme sig fra sanseindtryk.

"Mennesker med ADD har nok i højere grad end andre brug for hjælp til at generere løsninger, sætte ord på ting, komme i gang og fastholde fokus. For professionelle omkring dem kan det være svært, fordi det ikke altid er så nemt at se, hvornår opmærksomheden glipper. Der er måske kun få synlige tegn", siger Tine Hedegaard.

Inden man finder løsninger, skal forudsætningerne være på plads.

"Vi har tendens til at ville lære mennesker med ADD færdigheder, og derfor kan vi ikke forstå, at det ikke altid lykkes. Men de først forstå diagnosen, og hvad den gør ved dem. Det led springer vi tit over, men uden selvindsigt vil man aldrig kunne vælge de rette strategier, for det kan være meget individuelt, hvad der skal til, alt efter hvilken livssituation den enkelte står i".

Mange voksne med ADD blev overset i skolen

Temadagen på torsdag er målrettet fagfolk, der arbejder med unge og voksne med ADD. Men også lærere i folkeskoler og på specialskoler bør være opmærksomme på, om de har elever med ADD.

"Mange af dem, vi møder som voksne, er ikke blevet set i skolen. De har bare siddet i klassen uden at have forstået, hvad der foregik, og de faglige resultater har været derefter. Lærerne har formentlig tænkt, at det nok var deres faglige niveau. De har ikke set, at de var opmærksomhedsforstyrret, så disse elever har ikke nået så højt fagligt, som de kunne have gjort med den rette støtte", siger Tine Hedegaard.

Elever med stille ADHD bliver overset i skolen

Hun anbefaler, at lærere er opmærksomme på elever, som ikke forstyrrer eller er urolige, som let trækker sig væk, forsvinder i egne tanker og er mere sensitive over for lys, støj og lugte end de fleste andre børn.

Du kan læse mere om ADD via dette link til ADHD-foreningens pjece:

 

 

 

Læs mere

Pjecen ADD - den stille ADHD