Kødet er ofte afgørende for, hvad danskere spiser til aftensmad.

Undersøgelse: Supermarkeder kan hjælpe forbrugere til sunde valg

Stil snittet grønt ved kødet, og salget stiger med 60 procent, viser en undersøgelse, som Landbrug & Fødevarer står bag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om forbrugerne har skrevet indkøbssedlen, når de går gennem de elektriske døre i supermarkedet, så lader de sig inspirere til nye valg, når de først står ved køledisken. Det viser en ny undersøgelse, som forskningsvirksomheden iNudgeyou har lavet for Landbrug & Fødevarer og Måltidspartnerskabet.

Undersøgelsen viser, at ved at placere eksempelvis færdig-snittet grønt ved siden af kødet i køledisken, så stiger salget af grøntsagerne med over 60 procent.

Madkundskabslærere strømmer til bælgfrugt-kurser

Det glæder og overrasker Marianne Gregersen, der er forbrugerøkonom hos Landbrug & Fødevarer:

"Placeringen af grønt ved siden af kød inspirerer forbrugerne til et sundere måltid. For vi ved fra andre undersøgelser, at kødet i høj grad er afgørende for, hvad forbrugerne vælger at spise til aftensmad. Derfor har de nye resultater store perspektiver for, hvordan forbrugerne kan inspireres til at spise sundere" siger hun i en pressemeddelelse.

Forbrugere kan skubbes til sundere vaner Undersøgelsens resultater bygger på 'nudging', som er de irrationelle psykologiske faktorer, der påvirker os som forbrugere.

"Resultaterne viser os at bare dét at flytte grøntsagerne hen i nærheden af kødet, kan inspirere forbrugerne til at købe ind til et sundere måltid, end dét de ellers havde i tankerne, og det er meget interessant", siger Claus Egeris, der er sekretariatschef hos Måltidspartnerskabet.

Skolen skal bidrage til elevernes grønne opdragelse

Undersøgelsens resultater bygger på afprøvning i 48 Rema1000 butikker landet over og blev fremlagt på Landbrug & Fødevares store branchedag 'Fødevaredagen'.

Landbrug & Fødevarer har lavet undersøgelsen i samarbejde med Måltidspartnerskabet, der støtter projekter, der har til formål at hjælpe danskere til at levere sundere.