Blog
0   0

Greb til læselyst

Abonner på nyt om Nationalt Videncenter for Læsning i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Et nyt projekt "En generation af stærke læsere – greb til læselyst" skal via en stor spørgeskemaundersøgelse indhente ny viden om de 9-13-åriges læsning, en viden der igen skal omsættes af landets biblioteksansatte i initiativer og formidling målrettet børn og unge. Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Tænketanken Fremtidens biblioteker, videncentret læremiddel.dk og Nationalt Videncenter for Læsning.

Behov for ny viden om børns læsning

- Styrkelse af børns fritidslæsning er en af bibliotekernes kerneopgaver, fastslår Lotte Hviid Dhyrbye, leder af Tænketanken Fremtidens biblioteker og projektleder for Greb til læselyst, men vi har brug for ny viden om, hvad der stimulerer børns læselyst anno 2016, så bibliotekerne fortsat kan understøtte deres fritidslæsning på virkningsfulde og inspirerende måder.  

- Med biblioteksansatte fordelt på 97 folkebiblioteker landet over står vi med en kæmpe ressource i forhold til at styrke børns læselyst, supplerer Lisbet Vestergaard, udviklingskonsulent ved Københavns Biblioteker, og med projektet ønsker vi både at opkvalificere deres viden og sætte deres kompetencer i spil.

- Derfor er vi glade for at søsætte dette projekt, konkluderer Lotte Hviid Dhyrbye, fordi vi på et forskningsbaseret grundlag igangsætter såvel en landsdækkende kompetenceudvikling som et landsdækkende udviklingsarbejde i biblioteksregi.

Artiklen fortsætter under banneret

Landsdækkende læsevaneundersøgelse

Den seneste undersøgelse af børns læsevaner i fritiden blev lavet af Stine Reinholdt Hansen i 2010 i forbindelse med ph.d. afhandlingen Når børn vælger litteratur – læsevaneundersøgelse perspektiveret med kognitive analyser.

Det er også ph.d. og forskningsformidler Stine Reinholdt Hansen, der, sammen med to kolleger fra Læremiddel.dk, ph.d. og lektor Stig Toke Gissel samt adjunkt Morten Rasmus Puck, skal stå i spidsen for den nye landsdækkende læsevaneundersøgelse, der indgår i projektet.

- Der er faktisk ikke lavet en decideret læsevaneundersøgelse af børns læsevaner i fritiden siden min undersøgelse i 2010, forklarer Stine Reinholdt Hansen, derfor er der stort behov for ny viden om børns læsning.

- Især fordi digitaliseringen har ændret børns brug af medier helt enormt. I forhold til læsning betyder det først og fremmest, at børn har fået mulighed for at vælge andre medier end bogen, når de vil læse.

- Den voksende digitale markedsføring af bøger i form af hjemmesider, booktrailers, blogs m.m. kan også sagtens have en positiv indvirkning på børns læsning. Det tyder bl.a. læsevaneundersøgelser fra England på. Derfor bliver det spændende at se, hvad en ny og opdateret læsevaneundersøgelse viser i forhold til børns læselyst og brug af forskellige medier, fortæller hun.

Læsevaneundersøgelsen gennemføres som en stor kvantitativ spørgeskemaundersøgelse og forventes afsluttet i juni 2017.

Viden om børns læsning skal omsættes i bibliotekarers praksis

Med den nye læsevaneundersøgelse i ryggen skal Nationalt Videncenter for Læsning understøtte udvikling af nye initiativer og formidling til børn og unge på landets biblioteker. Det vil dels ske ved at formidle undersøgelsens resultater og anbefalinger på en række lokale arrangementer, dels ved at iværksætte en række såkaldte ”visitter”, hvor bibliotekarer besøger hinanden og lærer af hinandens praksis.

- ”Visitterne” bygger på den antropologiske metode Forbløffende Praksis, som centret har stor og god erfaring med og blandt andet anvender i projektet Pædagoger på Sprogvisit, fortæller Henriette Romme Lund, faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, der skal facilitere møderne mellem bibliotekarerne.

- Kort fortalt handler det om at besøge hinandens rum og hverdag for at se, hvordan fagkolleger arbejder, i dette tilfælde i forhold til børn og unge. Man kan eksempelvis se på, hvordan de italesætter målgruppen, hvordan de møder og formidler til børn og unge og hvordan de indretter biblioteket som rum i forhold til målgruppen.

- Man kommer altså med et åbent og nysgerrigt sind for at lade sig inspirere af andre, det skal så følges op med teamsamtaler, så den nye viden deles og diskuteres, samt med nye tiltag, og det er en proces, som jeg ser meget frem til at være del af, slutter hun.

Om projekt Greb til læselyst

Projekt Greb til Læselyst er et to-årigt projekt, der afsluttes foråret 2018.  Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen og Det rådgivende udvalg for Udviklingsmidler til nationale folkebiblioteksformål.

Læs mere om projektet her: www.videnomlaesning.dk/projekter/greb-til-laeselyst/


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.009 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen