Blog
0   20

Tanker om idrætsdifferentiering

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvis der er en stor spredning i niveauet i danskfaget i min klasse, så er der endnu større spændvidde mellem mine elever i idrætslektionerne. Hvordan differentieres eleverne i dette praktiske fag – og er det overhovedet muligt?

Idrætsstærk eller idrætsusikker

Der er i idrætstimerne en naturlig polarisering mellem de idrætsstærke og idrætsusikre elever i min klasse. Eleverne har meget forskellige holdninger til faget, når de har klædt om. Udfordringerne kan være, at nogle har svært ved at finde mening, medmindre der er helt klassiske discipliner på programmet, mens andre nærmest ikke kan se sig selv i bevægelse.

Som idrætslærer er jeg meget optaget af udfordringen omkring differentieringen i dette fag, da der også spiller et fysisk element ind udover det mundtlige og teoretiske, som eleverne er bekendt med fra andre boglige fag.

Artiklen fortsætter under banneret

Alsidighed i aktiviteterne og ikke udelukkende standard spil er i min bog effektivt i forhold til at nedbryde den klassiske idrætsopfattelse, hvor den kropsligt dygtige skal ind og shine, mens den idrætsusikre elev står stille i midten.

Andre dimensioner

Jeg skal som lærer fokusere på̊ andre dimensioner end de fysisk færdighedsmæssige ved at inddrage de følelsesmæssige, sociale og kognitive dimensioner. Dette gøres efter min mening ved, at eleverne i højere grad inddrages i undervisnings- og læringsprocesserne, og ved at fokus lægges på̊ oplevelse, indsigt i spil og tilhørende spilfunktioner i kontrast til specifikke isolerede spil og boldteknikker. Jeg går efter forståelse samt handlekompetence for sidenhen at lære konkrete spil.

Det er mit arbejde at stille eleven i felter, hvor det er muligt at blive positivt vurderet af andre.

En kamp kan laves med de sociale kompetencer i fokus, eller et spil kan som opgave udvikles fra bunden med elevernes nye input på det fysiske og teoretiske plan.

Differentiering er muligt i idrætsfaget – men det kræver en forståelse for kompetenceområderne i faget både på det teoretiske og praktiske plan.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.156 andre er allerede tilmeldt