Forskning Motion/bevægelse
1   11

Ny forskning: Højere kondital giver højere karakterer

Folkeskoleelever med høje kondital performer bedre på karakterskalaen end jævnaldrende med lavere kondital. Det viser en ny undersøgelse fra Aalborg Universitet.

Elever, der har et højt kondital, får højere karakterer end elever, som har et lavt kondital. Det viser en ny undersøgelse fra Aalborg Universitet.

"Vores forskning viser en sammenhæng mellem elevernes kondital og deres karakterer. Folkeskoleelever med høje kondital performer bedre bogligt i både de humanistiske og de naturvidenskabelige fag end deres jævnaldrende med lavere kondital uafhængig af socioøkonomisk status og etnisk baggrund", siger forskningsassistent Mikkel Porsborg Andersen.

Artiklen fortsætter under banneret

I forbindelse med et kommunalt sundhedsprojekt fik 1.164 eleveer fra 8. klasse i Aalborg Kommune i 2010 målt deres kondital, og Mikkel Porsborg Andersen og fem kolleger sammenholdt året efter hver enkelt elevs kondital med de karakterer, som eleven fik ved afgangsprøverne i 9. klasse.

Forskerne rensede derpå tallene for betydningen af etnisk baggrund og socioøkonomisk status, og det viste sig så, at elever med høje kondital fik højere karakterer end elever med lave kondital.

Mere bevægelse i skolen virker

Så mere fysisk aktivitet i løbet af skoledagen er en god idé, mener Mikkel Porsborg Andersen.

"Hvis skolemiljøerne introducerer fysiske aktiviteter flere gange om ugen, er der en reel mulighed for, at elevernes kondital kunne forbedres. Og det kunne umiddelbart have en positiv betydning ikke bare for deres sundhedstilstand, men kunne muligvis også have positiv effekt på deres faglige præstationer. Men de skal have pulsen over snakke-grænsen", siger han.

Kan de højere karakterer ikke skyldes andre faktorer end kondital, for eksempel en mere disciplineret livsstil?

"Vi har justeret for etnicitet og socioøkonomisk status, men der kan selvfølgelig være underliggende mekanismer, for eksempel motivation. Hvis eleven er mere akademisk motiveret, er han eller hun måske også mere fysisk motiveret - men det har ikke været muligt at måle i det her studie", siger Mikkel Porsborg Andersen.

"Men der er en plausibel grund til at formode, at der er en sammenhæng mellem højt kondital og høje karakterer, for andre studier viser, at fysisk aktivitet øger blodgennemstrømningen i hjernen og udvider nogle centre i hjernen, som har positiv effekt på indlæringen", tilføjer han.

"Og det er også nærliggende at antage at bedre indlæring kunne føre til højere karakterer".

Grundforskning

Er der tale om sammenfald, altså korrelation, eller årsagssammenhæng, altså kausalitet?

"Det er et observationsstudie, så det kan ikke vise en kausalitet, men kun en association. Der er en forbindelse, men studiet kan ikke i sig selv fastslå, at der er en årsagssammenhæng".

"Der er tale om grundforskning. Det er første gang, at den sammenhæng mellem kondital og karakter bliver påvist i Danmark. I Amerika er der lavet lignende studier, der også påviser en positiv sammenhæng mellem kondital og karakterer".

"Og det ville være interessant at undersøge denne sammenhæng nærmere - så hvis der er nogle, der vil betale for det, kunne vi undersøge dette gennem randomiseret kontrolleret studie, der kan kommer tættere på forholdet mellem kondital og karakterer".

Et randomiseret kontrolleret studie er en videnskabelig undersøgelse, der undersøger effekten af for eksempel fysisk aktivitet på karakterer i sammenligning med dem en kontrolgruppe, der ikke er fysisk aktive ved at trække lod.

Men indtil videre kan forskerne altså kun påvise en positiv forbindelse mellem kondital og karakterer, renset for betydningen af baggrundsfaktorer som etnicitet og socioøkonomisk status.

Mikkel Porsborg Andersens og kollegernes fund er blevet publiceret i det amerikanske tidsskrift Journal of School Health. Det danske forskningsresultat er mere præcist end de amerikanske, fordi danske forskere - til forskel fra amerikanske - har adgang til socioøkonomiske baggrundsdata i 'dataregister' i Danmarks Statistik.

Forskning i forældrenes sundhed

Mikkel Porsborg Andersen, der har en bachelor i idræt og en kandidatgrad i folkesundhedsvidenskab, er nu i gang med at undersøge, om der også er en sammenhæng mellem elevernes kondital og deres til- og fravalg af ungdomsuddannelse.

Derefter vil han undersøge, hvilken betydning forældrenes sundhed har for elevernes faglige præstationer.

De tre undersøgelser kommer til at udgøre substansen i hans kommende ph.d.-projekt, som er støttet af Helsefonden.

Foruden dataregistret i Danmarks Statistik bygger hans forskningsprojekt på datamateriale fra et sundhedsprojekt i Aalborg Kommune, kaldet Projekt 3A, som involverede et mobilt testcenter, der i 2010 besøgte 37 folkeskoler i kommunen.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.440 andre er allerede tilmeldt