Debat

De mange intelligenser

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så prædiker procentprangerne igen. Folkeskolen nummer 29/32 citerer professor Mogens Hansen, og denne konstaterer, at forældresvigt og edb-mangel hver med fem procent kan bebrejdes manglende fremskridt for svage elever, resten er undervisningens indhold. Løsningen hedder inddragelse af menneskets syv intelligenser med praktisk undervisning som ledetråd.

Her var det fristende at søge procentsvar om DLH-forskere (Danmarks Lærerhøjskole). Hvem er den mest reproducerende på Danmarks Lærerhøjskole lige i øjeblikket? Højst sandsynligt Mogens Hansen, skal man tro formanden for Læsekonsulenternes Landsforening Bent Christiansen, når denne fastslår det useriøse i, at DLH-professoren foreslår pædagogiske idéer fra 1970'erne, der ikke førte til fagligt bedre børn.

Hvad er intelligens i øvrigt? Hvis der er syv, er der vel også fjorten, men holder vi os til de syv, er intelligensen vel summen af syv forskellige og uafhængige evner? Skal jeg virkelig tro på, at fokuseres der blot i mindre grad på verbalt-sproglige og matematisk-logiske sider af hjernen og mere på praktiske opgaver, så reduceres antallet af elever til specialundervisning, eller er det hele signalforvirring, fordi det såkaldte intelligensbegreb er uanvendeligt?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Franskmanden Alfred Binet mente, at intelligensen er en generel og fundamental egenskab. Psykologen Charles Spearman talte derimod om to intelligenser, en generel faktor og diverse s-faktorer, s for specielle udtryk for intelligens. Det vendte psykologen Thurstone sig imod og konstaterer ligesom Mogens Hansens teorihjemmelsmand Howard Gardner, at der er syv intelligenser. Andre psykologer tror hårdnakket på, at intelligensen er rodfæstet i generne.

Hvad skal man tro? Tilsyneladende er det også troen, der bærer Mogens Hansen. Først troen på 'at 12-14 procent af eleverne havde så store mangler, at det var nødvendigt at rette op på dem med specialundervisning'. Og nu hedder det troen på de syv intelligenser som erstatning for skolens mislykkede specialundervisning.

Lidt fortvivlet tro forekommer det mig, som Danmarks lærere bliver ofre for, fordi der postuleres videnskabelighed, og indsatsen også er båret af politisk korrekthed med den svage elev i centrum. Derfor buldrer toget videre med faldende faglighed til følge og lærergruppen som tavse vidner.

Torben Thomsen

Aars