Fjordskolen Hedevang fik flere kvalificerede ansøgere med sin seneste annonce, men lønnen var nu ikke det eneste trækplaster, vurderer vicecenterleder Inge Glud.

Specialskole lokkede med lønnen og fik flere kvalificerede ansøgere

”Spændende og vellønnet job” lød det i stillingsopslagets overskrift, da specialskolen Fjordvang Hedevang ved Roskilde for nylig søgte lærere. Skolen fik flere end dobbelt så mange ansøgninger som tidligere. Lønnen var dog ikke nødvendigvis trækplasteret.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fjordskolen Hedevang underviser elever med svære opmærksomhedsforstyrrelser, autisme og/eller ADHD og har stigende elevtal. Men med sin beliggenhed i Gundsømagle 15 kilometer fra Roskilde og uden for alfarvej i forhold til offentlig transport har skolen svært ved at tiltrække lærere til ledige stillinger. I de senere år har skolen højst fået fem-seks ansøgninger, og flere af dem har været fra ikke-læreruddannede, som tydeligvis søgte job for at kunne bevare deres dagpenge.

Specialskole reklamerer med velllønnet job for at trække lærere til

Denne gang har det været anderledes. Som folkeskolen.dk beskrev for en god måned siden, slog vicecenterleder Inge Glud som noget nyt på lønnen. Samtidig inviterede hun til åbent hus på skolen. Også dette initiativ var nyt.

"Vi fik 15 ansøgninger, hvoraf seks var meget kvalificerede. De kom til samtale, og tre af dem begynder hos os 1. november", fortæller Inge Glud og kalder ansøgertallet for en succes.

Ingen spurgte til lønnen under ansættelsessamtalen

Det er svært for Inge Glud at sige, om antallet af ansøgere er mere end fordoblet på grund af lønnen, det åbne hus eller måske omtalen på folkeskolen.dk.

"Det med lønnen afhænger af, hvor du kommer fra. Har du en almindelig lærerstilling, stiger du i løn ved at skifte til os, fordi vores lærere får et tillæg på cirka 1.500 kroner for at arbejde på en specialskole. Men underviser du på en anden specialskole, afhænger det af, hvor skolen ligger", siger Inge Glud.

Ikke én af de seks lærere spurgte dog til lønnen under ansættelsessamtalen.

"Det er lidt sjovt, når nu vi havde skrevet, at det var et vellønnet job. Tillidsrepræsentanten ventede også på, at de ville spørge. Men det kan selvfølgelig være, at de havde undersøgt lønniveauet for på forhånd".

Til gengæld har Inge Gluds skolelederkolleger i Roskilde kommenteret jobannoncen.

"Et par stykker har spurgt, om de kunne få job hos mig. Jeg har svaret, at de ikke er kvalificerede", siger vicecenterlederen og griner.

En af de nyansatte går ned i løn

En af de nyansatte lærere kommer fra en specialskole i København og går faktisk ned i indtægt.

"Specialskolerne i København betaler mere end os, og det ved hun godt. Men hun trænger til at prøve noget nyt. Samtidig bor hun i Solrød, og det har måske også spillet ind, at hun kan undgå at køre til og fra København i myldertiden", siger Inge Glud.

En af de andre nye lærere kommer fra en specialskole i Roskilde, mens den sidste, Teis Kongedam Christensen, underviser på Margretheskolen, der også ligger i Gundsømagle. Han stiger i løn, men har først efter ansættelsen spurgt uddybende til den del.

"Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at lønnen ikke betød noget for mig, så selvfølgelig var jeg nysgerrig efter a få at vide, hvad vellønnet betød. Normalt er jeg ikke bange for at spørge, men i Danmark er vi opdraget til ikke at spørge ind til den del. Der er sådan lidt jantelov over det, og jeg røg med i flokken og ville ikke sorteres fra, fordi jeg spurgte til lønnen", siger han.

Lysten til at prøve noget nyt vejede tungest

Teis Kongedam Christensen vidste godt, at udtrykket "vellønnet" ikke dækkede over en formue, men et mindre tillæg. Det var heller ikke lønnen, som fik ham til at søge. Det var lysten til at prøve noget nyt.

"Jeg er lærer på niende år og har nærmest boet i idræts- og musiklokalerne. Jeg har op mod 200 elever om ugen, og det er mange at forholde sig til. Derfor har jeg lyst til at prøve at undervise en mindre gruppe elever, som man gør på en specialskole", siger han og understreger, at han har været glad for at være på Margretheskolen.

Han fik øje på stillingsopslaget en dag, han - lidt for sjov - sad og kiggede efter ledige job på nettet.

"Jeg har en lille søn, så jeg ville ikke for langt væk. Derfor passede det fint, at der var noget i lille regi i lokalområdet", siger Teis Kongedam Christensen, som ikke tidligere har undervist på en specialskole, men har erfaring som blandt andet støttelærer og som vikar i en gruppe for elever med særlige behov. 

Åbent hus en gevinst for ansøgerne

To af de tre nyansatte var blandt de otte gæster til det åbne hus. En begivenhed, Inge Glud er parat til at gentage, når skolen igen får brug for at søge nye lærere.

"Den ene har sagt, at det åbne hus var en god gevinst, fordi man både kunne se vores fine lokaler og møde noget af personalet. Gæsterne kunne mærke, at der er en god stemning hos os, så det må også have spillet ind på ansøgertallet", siger Inge Glud.

Artiklen er redigeret fredag den 14. oktober kl. 8.18 - interviewet med Teis Kongedam Christensen er tilføjet.