Debat
0   25

Vi skal ikke skabe Innovative elever

Dræber vores skolestruktur elevernes innovative evner? Kan vi løse fremtidens udfordringer med vores nuværende struktur? Tør vi ændre det? Kan vi ændre det? Skal vi ændre det?

Når man får børn, er der rigtig mange ting, der ændrer sig, og man bliver overrasket over, hvad de kan. En af de ting, der har overrasket mig helt vildt, er, hvor innovative små børn er. De er eksperter i at finde kreative løsninger på de problemer, de støder på.

Når børn er helt små er det mest fysiske problemer, hvordan kommer jeg op på køkkenbordet? Hov skufferne kan køre ud, wupti så har jeg lige en trappe op til køkkenbordet.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvordan kommer jeg op til knapperne på anlægget? Hov mors dyre designerkurv kan da tømmes og vendes på hovedet, så er det jo faktisk en skammel og nu kan jeg nå knapperne, succes! Disse løsninger dukker gerne op efter gentagne forsøg, med forskellige tilgange til problemet.

Senere bliver det mere kognitivt, men stadig lige så kreativt. Min søn på knap 3 ville gerne have et legetøjsvåben, som vi så sagde nej til, da vi synes han er for lille og rent principielt er vi heller ikke begejstrede for at han skal lege med legetøjsvåben.

Kæmpe fejl! Det har nemlig resulteret i at han har et våbenarsenal, der kunne gøre en elitesoldat misundelig.

Alt kan blive til et skydevåben, legetøjshammeren, grydeskeen, legoklodser, stigen fra brandbilen, samtlige pinde i skoven og jeg kunne blive ved.

Det er her jeg begynder at undre mig. Størstedelen af min tid som lærer har jeg været udskolingslærer og af alle de elever jeg har haft, tror jeg det kan tælles på en hånd hvor mange der har haft den samme tilgang til problemløsning som min 3-årige har.

Men kigger man på samfundstendenser og efterspørgslen i erhvervslivet, så er det netop de kompetencer som eleverne får brug for i fremtiden, innovation, løsningsorientering, kreativitet, selvstændighed.

Jeg har ofte sagt at jeg gerne vil skabe innovative elever, men det er jo noget værre vrøvl. Det jeg faktisk gerne vil, er at genskabe innovative elever. Men hvor ville det da være nemmere hvis det nu ikke var nødvendigt. Så nu er spørgsmålet, hvor er de kompetencer blevet af og hvorfor forsvinder de? De er jo tydeligvis født med dem.

Vi kan finde en del af problemet i vores skolestruktur. Hele vores skole er bygget op om den tankegang at, man kun skal lære færdigheder i de forskellige fag og kunne en masse udenadslære. Der er ikke særlig mange lærere der underviser sådan mere, da det ikke giver mening i forhold til vores samfund. Men vores struktur er stadig bygget op på den tankegang. 45 minutters lektioner, fagopdelte timer, klasseværelser der er designet til at man sidder stille på sin stol og lytter, ensidigt fokus på det færdige resultat (karakterer, mål og test/prøver).

Noget af det pudsige jeg har erfaret med innovation er, at man bliver ikke innovativ af at sige “nu skal I være innovative i denne time”, men mine elever bliver innovative det øjeblik jeg tilbyder dem frihed og muligheder. Især frihed i tid og muligheder i svar.

Min opfattelse er at de fleste lærere dyrker disse tankegange omkring innovation og problemløsning, i klasseværelset. Men så længe strukturen ikke bakker op om det, kommer man ingen vegne. Når man som lærer skal stoppe undervisningen med det samme man er kommet i gang. Når man ikke kan lave biologi fordi man har fysik/kemi. Når man ikke kan skabe et fysisk rum at tænke kreativt i, fordi alt skal være ens og bestemt ovenfra. Hvis alt man laver skal handle om at opnå ET fagligt mål, med ET svar.

Den friskole hvor jeg arbejder, eksperimentere vi med temabaseret undervisning i stedet for fagopdelt undervisning og vi er bestemt ikke de eneste. Jeg håber og tror at det er en af mange svar på denne udfordring, som vi står overfor på at bibeholde og dyrke vores børns innovative evner, så de er klar til at møde den virkelighed de rammer, når de er færdige i skolen. En virkelighed hvor lang det meste arbejde kræver problemløsende, kreative og selvstændige mennesker.

Uanset hvad, er der brug for, at vi begynder og tænke skolen anderledes, hvis vi skal skabe børn der ikke bare er klar til den verden de kommer ud til, men også er verdensmestre til at takle den.

Så måske er det på tide at vi ikke kun kræver at vores elever skal være innovative, men også vores skoleledere og lærere.

Så kære politikere, lokalpolitikere og embedsmænd, giv vores skoleledere og lærere frihed og muligheder. Frihed og muligheder i økonomi. Frihed og muligheder i struktur. Frihed og muligheder i tid. Frihed og muligheder i undervisningsmetoder. Frihed og muligheder i teknologi. Frihed og muligheder i svar. Kære politikere, lokalpolitikere og embedsmænd anerkend, at der er forskel på eleverne i København og i Hirtshals, lad ledere og lærere skabe en innovativ skole der passer ind i deres lokalsamfund.

Så kan vi sammen skabe en skole der ikke dræber børnenes innovative evne, men gør den stærkere. Lad os sammen skabe en skole der hylder forskellighed og udvikling. Lad os sammen skabe en skole der giver mening for vores børn og deres fremtid.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.303 andre er allerede tilmeldt