Blog
0   27

Bliv klædt på til idrætsprøven: Bland teori og praksis

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan skal jeg fordele praksis og teori på de ca. 65 effektive minutter blot én gang om ugen? Hvor skal min hovedvægt i undervisningen ligge henne, og skal alt det praktiske foregå i hallen, mens den teoretiske del befinder sig i klasselokalet?

Med en forholdsvis ny prøve i idræt har der fra start hos mig været en del spørgsmål omkring tilrettelægning, vægtning og form på både undervisning og selve prøven.  

Artiklen fortsætter under banneret

Nu har jeg høstet en del erfaring med den nye prøve, og over den næste tid vil jeg gerne dele nogle af dem med jer.

Mit første input handler om, hvordan jeg vægter teori og praksis i min idrætsundervisning.  

75 % praksis – 25 % teori 

Jeg vægter ¾ af tiden med praksis, og ¼ går med teori i min undervisning. Det er vigtigt for mig at have teorien som en integreret del af timerne, for det er min oplevelse, at mine elever kæder tingene klart bedre sammen, når jeg vejleder direkte i praksis fremfor i et klasselokale, hvor deres hoveder og kroppe er langt fra bevægelse.

Tal om teorien i hallen 

Teorien skal med i hallen som en spiller, for tiden er sparsom i idræt. 

Til teoridelen benytter jeg eksempelvis væggen i hallen til plakater, figurer, skitser, papstykker med stikord og andet, så eleverne og jeg nemt kan standse timen og genkalde os fagudtryk sat i forhold til praksisdelen. Min oplevelse er, at eleverne i langt højere grad kan relatere til teoridelen på et højt kvalitativt niveau, når de har været kropslige i det teoretiske.

Min holdning er klart, at praksis og teori må og skal flettes sammen, for det er kun på den måde, eleverne opdager sammenhængskraften imellem de to. 

 ----------

Over den næste tid vil jeg komme med mine input til idrætsprøven. Jeg er selv idrætslærer med en vis erfaring i idrætsprøven: Jeg har haft 12 prøvedage i idræt på blot to år, har haft otte dage som beskikket censor samt heldet med at få min egen 9. klasse op to år i træk.  

Jeg håber, I også vil kommentere og bidrage med jeres erfaringer, så vi sammen kan blive klogere på idræt som prøvefag.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.156 andre er allerede tilmeldt