Debat
6   117

Fra SAS til Ryanair

Hvis I er blevet lovet noget, I ikke får, så klag. Ikke til kabinepersonalet, men til dem, der solgte jer billetter under falske forudsætninger.

I JydskeVestkysten lørdag fortæller chefredaktøren i en leder, at skolereformen blev indført, fordi samfundet ville have mere skole for pengene. Af 21.000 adspurgte skoleelever mener 8 ud af 10, de nu har fået en lang og kedelig skoledag og de ikke kan få øje på den spændende og varierede skoledag, de (og forældrene) blev lovet.

Chefredaktøren skriver: "....skoledagen må gerne være lang, men ikke kedelig. Vi, samfundet og forældrene, har store forventninger til skolen og lærerne. Og ja, det gælder uanset, at det kunne være rart med flere resurser og mere tid til forberedelse".

Artiklen fortsætter under banneret

Samfundet og forældrene har store forventninger til skolen og lærerne. Lederne og eleverne har store forventninger til lærerne. Lærerne har store forventninger til sig selv.  Og på trods af nogle politikeres ihærdige forsøg på at italesætte reformen som en succes, så dukker der undersøgelser op, som ikke helt matcher deres virkelighedsopfattelse.

Alle de uindfriede forventninger tyder på, at der er noget galt. Måske er det i virkeligheden markedsføringen af reformen, det er galt med?

Måske skyldes det, at nogle politikere ikke fik sagt, at reformen handlede om at få mere skole for pengene, som chefredaktøren skriver, men i stedet solgte reformen på gyldne løfter om spændende og varierede skoledage.

Politisk kunne man have valgt at sige: "Vi har ikke de samme resurser som tidligere. Vi vil fortsat gerne have en god skole, men vi bliver nødt til at omfordele nogle resurser for at få løst de udfordringer, vi har. Hvordan gør vi bedst det sammen?"

I stedet gjorde man noget andet. Havde vi været i luftfartsverdenen, havde det lydt sådan: "Vi sælger skolereformen som om vi går fra SAS til Qatar Airlines (verdens bedste luftfartsselskab). Men vi giver skolerne vilkår som Ryanair. Vi siger det bare ikke til nogen og der er nok ingen, der opdager det".

Så kære chefredaktør. Hvis du (og andre) føler, I er blevet lovet noget, I ikke får, så klag. Ikke til kabinepersonalet, men til dem, der solgte jer billetter under falske forudsætninger.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ