Debat
0   4

Vil I være med til at udfordre og udforske ’lektiehjælp og faglig fordybelse’ på jeres skole?

Vi er en forskergrupper på Professionshøjskolen UCC, der arbejder med ’lektiehjælp og faglig fordybelse’. Vi vil gerne samarbejde med to skoler i Københavnsområdet, hvor vi må komme på besøg og observere jeres måde at organisere området på i 3 klasser i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling i dette skoleår.

Artiklen fortsætter under banneret

 Vil I være med til at udfordre og udforske ’lektiehjælp og faglig fordybelse’ på jeres skole?

Vi er en forskergrupper på Professionshøjskolen UCC, der arbejder med ’lektiehjælp og faglig fordybelse’.

Vi vil gerne samarbejde med to skoler i Københavnsområdet, hvor vi må komme på besøg og observere jeres måde at organisere området på i 3 klasser i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling i dette skoleår. De deltagende lærere indgår herefter i et efterfølgende aktionslæringsforløb sammen med os i skoleåret 2017-2018.

Med folkeskolereformen er der fokus på, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Børne-, undervisnings- og ligestillingsminister Ellen Trane Nørby udtaler følgende:

”Ved at gøre lektiehjælp og faglig fordybelse til en integreret del af skoledagen, kan vi bedre sikre et ordentligt fagligt udbytte. Lektiehjælp og faglig fordybelse skal bruges, så både fagligt stærke og fagligt svage elever bliver udfordret, og får den nødvendige tid og hjælp til at lære og forbedre sig fagligt. Jeg vil (…) tale med blandt andet skolelederne, kommunerne og lærerne om, hvordan vi sikrer kvaliteten i de ekstra timer og forbedrer samspillet mellem skole og fritidsliv”.

Vi har lavet et pilotprojekt i foråret 2016, hvor vi besøgte to skoler for at få indblik i, hvordan de arbejdede med området. Vi oplevede mange forskellige måder at organisere lektiehjælp og faglig fordybelse på. Vi så også mange forskellige måder at agere på som lærer og elev i rum, som jo ændrer sig fra at være klasselokaler til fag til lokaler med alle mulige aktiviteter fra lektielæsning til afslapning.

Case fra pilotfasen:

Læreren er i klasselokalet, hvor der er uro og oprydning efter frokosten. Læreren lukker døren i. Et par elever stiller spørgsmål, mens andre på vej ud af døren råber til læreren, hvad de vil arbejde med, og hvor de sætter sig. Læreren siger til nogle elever, at de ikke skal sætte sig i fælleslokalet, fordi der er for mange elever derude. Nogle elever taler om, hvad de skal lave, og hvornår de skal fremlægge. Efter kort tid sidder ni elever i klassen og arbejder, og de snakker stille sammen, mens læreren går rundt og spørger: ”Har I styr på det”?

Kan I genkende situationen? Hvis ja, har I så lyst til at udfordre og udforske organisering og indhold af ’lektiehjælp og faglig fordybelse’ på jeres skole?

Vores forskning er praksisnær. Vi vil gerne undersøge og stille spørgsmål om, hvordan det opleves af lærere, at alle skoler i forbindelse med folkeskolereformen skal tilbyde lektiehjælp og faglig fordybelse: Hvad er lektiehjælp og faglig fordybelse på jeres skole? Hvordan tilrettelægger I lektiehjælp og faglig fordybelse som en del af en lang skoledag? Hvordan adskiller lektiehjælp og faglig fordybelse sig fra den øvrige undervisning, og hvordan hænger den sammen med den? 

Vores mål er sammen med de to skoler er at kunne pege på nogle udfordringer og muligheder i relation til lektiehjælp og faglig fordybelse og således være med til at udvikle skitser til en daglig praksis på jeres og andre folkeskoler i relation til ’lektiehjælp og faglig fordybelse’.

Vi håber meget, at nogle af jer vil være med til at undersøge og udvikle området ’lektiehjælp og faglig fordybelse’. Hvis I har spørgsmål eller vil høre mere om projektet, er I meget velkomne til at skrive til os.

Med venlig hilsen

Rikke Anthon, Birgitte Hedeskov, Katrine Søbæk Jagd, Sine Penthin Grumløse og Annette Søndergaard Gregersen.

Kontakt venligst Annette på asgr@ucc.dk snarest muligt og senest fredag d. 7. oktober.

 

Reference til:

www.emu.dk/modul/udvikling-af-lektiehj%C3%A6lp-og-faglig-fordybelse

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ