I går kunne eleverne fremvise de flotte mosaikker, der har skabt sammen med kunstnerne, på en fernisering for forældre og andre.

Mosaik skaber bro fra indskoling til mellemtrin

To kunstnere har samarbejdet med lærerne i Blågård Skoles 3. og 4. klasser om et mosaikprojekt. På 10 dage har eleverne skabt portaler til tre elevatorer og samtidig lært hinanden at kende, så de små føler sig trygge, når de skifter til mellemtrinnet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blågård Skole ligger på tre matrikler, så skiftet fra indskoling til mellemtrin betyder en helt ny verden for de små elever, når de skal op i 4. klasse. Derfor søgte skolen om penge til et brobygningsprojekt, som skulle være med til at lette overgangen fra 3. til 4. klasse. Og lærerne fra 3. og 4. årgangsteam fik derfor opgaven at lave et projekt sammen. Det blev til et fælles kunstprojekt og for samtidig at lave en fast udsmykning til skolen, valgte de at kontakte to kunstnere - billedkunster Mette Damsgaard Nielsen og illustrator Simon Bodh Nielsen, som tager ud og laver den slags projekter i forbindelse med huskunstnerordningen.

Projektet kørte over ti dage op til sommerferien, og i går eftermiddags kunne det endelige projekt vises frem til en fernisering for forældre og andre interesserede. Lærer Lærke Lundby-Hansen har været en af tovholderne på projektet.

"Vi har tidligere haft et kunstprojekt i 1. klasse, hvor eleverne lavede sprogdyr sammen med en huskunstner, og det gav utroligt meget. Vi tror på, at det betyder en del, at eleverne føler sig hjemme, når de kommer over i de nye bygninger, og at der ser flot ud, når de fx sidder ude på gangene og laver gruppearbejde. Så vi ville meget gerne lave et blivende kunstprojekt".

Billedkunstdag: Elever laver en mega-Mondrian

Lærke Lundby-Hansen er ikke selv billedkunstlærer, og det var ikke muligt at inddrage den billedkunstlærer, som klasserne havde, fordi hun ikke var tilknyttet årgangsteamet. Så kunstnerne har taget sig af det billedkunstfaglige, mens lærerne har stået for det pædagogiske og praktiske.

"Det har været et rigtigt godt samarbejde, og kunstnerne har været meget professionelle og dygtige. Det er en enormt stor aflastning, at de tager sig af alt det, der har med billedkunsten at gøre og kommer med en masse inspiration udefra. De tog sig også af det praktiske med at sætte projekterne sammen og hænge kunstværkerne op. Så har vi på den anden side fortalt, hvordan vi underviser, og hvem og hvad der skulle tages særligt hensyn til".

Kunstnerne og lærerne har holdt en række møder inden projektet kom i gang for at afstemme det hele.

Reglerne for geometriske mønstre blev lært og brudt 

I de ti dage brugte de i alt 100 elever hver formiddag på projektet. De var fordelt i fire hold, hvor de skiftevis arbejdede med samarbejdsprocesser og med at skabe små mosaikdele. Der blev arbejdet med farvevalg, farvernes påvirkning af hinanden, og hvordan forskellige teksturer giver liv til et billede. Eleverne blev præsenteret for simple geometriske principper: Symmetri, kvadrater, cirkler, trekanter og sekskanter. Og når eleverne havde forstået de grundlæggende regler for udvikling af geometriske mønstre, kunne de eksperimentere, fordybe sig i mønstrenes muligheder og bryde reglerne. Alt blev lavet i klasselokalerne sammen med de lærere, som normalt skulle have haft timerne, og der blev arbejdet med passer, papir, saks, lim, farvekridt og tegnetrekant.

Hen over sommeren har de to kunstnere så samlet alle de små dele til tre store mosaikportaler til skolens elevatorer og fået sat dem op, så de fulgte brandvæsnets regler.

"Det blev til mange personlige små kunstværker, der blev sat i interaktion med hinanden i de store værker. Det syntes vi var en enkel og smuk måde at sige noget om den enkelte elevs placering og værdi i en større sammenhæng. Alle bidrager, ingen kan undværes, og der er masser af plads til forskellighed", fortæller kunstnerne Mette Danmsgaard Nielsen og Simon Bodh.

Store projekter kræver næsten hjælp udefra i dag

Pengene til kunstprojektet har skolen søgt og fået fra kommunen til brobygning, og Lærke Lundby-Hansen mener, at projektet har haft en god effekt, nu hvor de tidligere tredjeklasser er startet i 4. klasse efter sommerferien.

"Det, at de kan genkende det, de selv har lavet, gør at de føler, at lokalerne er deres. Jeg ved ikke, om de leger mere sammen på tværs af klassetrinnene end før, men de kender i hvert fald hinanden lidt, efter at de har arbejdet sammen i makkerpar på tværs af årgangene".

Læreren skal ikke stå alene med åben skole

Hun ser store fordele i at få folk som kunstnere ind udefra.

"Tidsfaktoren betyder jo meget i dag. De store projekter, vi lavede før i tiden, fordi lærerne blev hængende til man var færdig i den periode, hvor det stod på, det sker ikke i samme omfang længere. Nu efter at vores arbejdstid er forandret, er der ikke så meget tid at give af - folk bliver ikke bare hængende længere. Så vi har bestemt haft stor glæde af hjælpen og inspirationen udefra".