Blog
1   5

Så tag dog på kursus!

Abonner på nyt om Fysik/kemi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Lærerarbejdet er et godt job, hvor det stadig er muligt at have indflydelse på ens arbejde. Jo mere indflydelse og dermed frihed til at afprøve nye veje, des større er ansvaret for at lykkedes med arbejdet. Både i forhold til den fagfaglige og den sociale opgave der ligger i lærerarbejdet. Det kan godt blive en smule nedslidende, både på den korte og den lange bane.

 

Min kur mod denne nedslidning, der måske fører til udbrændthed og senere stress er kurser. Ikke påtvungne kurser i inklusion, narrative tilgange, LP-modellen eller noget tilsvarende, men kurser, hvor jeg får lov til at beskæftige mig med noget der konkret opkvalificerer mig til at præstere bedre i mine fag. Med denne sætning vil jeg ikke negligere vigtigheden af trivselsarbejdet i folkeskolen. Blot er det min erfaring, at bedre trivsel også kan nås gennem fokuseret arbejde med fysik/kemi.

Derfor anvender jeg to dage af min 6. ferieuge på at deltage i et ESERO-kursus på planetariet. Det er et glimrende fagligt kursus, hvor jeg får lov til, at fordybe mig i et fagfagligt tema jeg selv har valgt. På de fagfaglige kurser møder jeg altid nogle mennesker, der ligesom jeg er optaget af at blive klogere på et specifikt tema, denne gang astronomi. I samarbejdet opstår vigtige drøftelser om, hvordan vi kan anvende det vi er på kursus i, når vi underviser. Vi overvejer ikke hvilke barrierer og/eller opretholdende faktorer, der forhindrer os i, at formidle det vi arbejder med. Vi er dybt fokuserede på at forædle vores formidlingskundskaber i forhold til temaet astronomi. Det er medarbejderudvikling, som opmuntrer mig til at fortsætte mit arbejde i folkeskolen.

Der vil måske være en enkelt skeptiker, der stadig mener, at tid og penge til uddannelse er et arbejdsgiveranliggende. De tanker havde jeg også en gang. Desværre har jeg for længst indset, at hverken min ledelse eller min fagforening har samme fokus på medarbejderudvikling som jeg. Derfor betaler jeg med glæde de ca. 4.500,- et gratis kursus koster i tabt arbejdstid.

Artiklen fortsætter under banneret

  

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.347 andre er allerede tilmeldt