Debat
0   11

At smide barnet ud med badevandet

Når den "alsidige personlige udvikling" ikke længere figurerer i folkeskolens formålsparagraf, hvad er det så for en personlighed, der udvikles i folkeskolen?

Ved en indføring i målstyret læring oplevede jeg, at en kollega spurgte, om der ikke manglede noget i den sammenhæng. Hun synes, at hun savnede noget ret væsentligt i hele den model, der blev lagt frem. Hun kunne nemlig ikke se børnene i modellen. Oplægsholderen medgav, at der var tale om en overordnet model, og at der godt kunne mangle detaljer.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Mange af de tiltag, vi ser i forbindelse med skolereformen, er uden tvivl velmente, men hviler på en abstrakt metaopfattelse af forholdene i skolen, og en forsker som Ove Kaj Pedersen give da også klart udtryk for, at hverken hans forskning eller politikernes lovgivning på skoleområdet nødvendigvis har noget med børnenes hverdag at gøre:  "Der er ingen automatik mellem politikernes paragraffer og lærernes hverdagspraksis, og det er ikke skolens hverdag, han studerer, understreger Ove Kaj Pedersen. (2)"

 

Den manglende forbindelse til børnene som personer kommer også til udtryk, når afgangsopgaver ikke længere rettes af den lærer, der har en personlig relation til eleven, og elevens navn end ikke figurerer på opgaven; censor ser kun et nummer. Personligheden er blevet væk. (1)

 

Men alligevel beskrives og forstås børnene i kategorier, hvor man arbejder med personlige, sociale og faglige kompetencer.

 

Personlighed indgår i den overordnede model. For eksempel skriver Lars Qvortrup, der står bag "Program for læringsledelse," i et indlæg: "Og man skal på den anden side forbinde sig med verden, man skal altså se sig selv virkeliggjort i sit forhold til verden, sådan at dette forhold ikke bliver ligegyldigt, men bliver til et personligt og holdningsbaseret forhold til verden. (3)"

 

Men hvad er det for en personlighed, der opbygges i skolen. Som lærer oplever man børnene i deres hverdag, og de færreste lærere er vel i tvivl om, at børnene opbygger deres personlighed i deres indbyrdes relationer og i relation til de voksne, som møder dem i skolen. Men hvilken "personlighed" er det, der opbygges i mødet med den skolevirkelighed, som reformen skaber?

 

Her er man i vidt omfang i forbindelse med verden igennem testsystemer, platforme og portaler, som danner rammerne for kommunikationen. Børnenes muligheder for at træde i karakter er i vid udstrækning reduceret til tastetryk, og deres adfærd forventes reguleret efter givne normer. Uddannelsesparathedsvurderinger giver anledning til handleplaner, der skal regulere "personlighedsdannelsen," så vi får netop den type personer, som samfundet efterspørger.

 

Det sker sikkert i god mening, men hvad sker der med alle de skæve og mærkelige indfald, som skal inspirere og forny "virkeligheden?" Jeg tænker ikke, de forsvinder, men hvor har de dog ikke gode vilkår i den virkelighed, som tegner sig i den danske folkeskole lige nu.

 

Jeg har valgt at illustrere, med et billede af Breugel fra : The Fight Between Carnival and Lent - (frit oversat:  Kampen mellem munterheden og strengheden - måske) - stillet lidt på spidsen, men jeg glemmer aldrig, da jeg på et tidspunkt kom med gode anvisninger til, hvordan mine elever kunne bruge en halv fridag til at forberede sig til en afgangsprøve, og en pige replicerede: "Jens! - vi har altså et liv!"

 

Referencer:

1):

http://www.folkeskolen.dk/53914/filosofien-der-blev-vaek-interview

http://www.uvm.dk/-/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF16/Feb/160225-Ny-censorvejledning-2016_2250216.ashx?la=da

2):

http://www.folkeskolen.dk/591862/ove-kaj-pedersen-dannelse-og-arbejde-haenger-uadskilleligt-sammen

3):

http://www.folkeskolen.dk/542336/folkeskolereformen--et-dannelsesprojekt-der-savner-tydelighed

4):Billede:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fight_Between_Carnival_and_Lent

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pieter_Bruegel_II-Combat_de_Carnaval_et_Careme_IMG_1465.JPG


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ