I en af øvelserne skal eleverne stå på et ben og holde deres telefon eller tablet lige for at få point. Hvis ikke bliver balancestangen rød.

Gratis app gør det nemt at skabe bevægelse i specialklassens timer

Living Buddy er en talende motionsven, som med tydelig og enkel grafik er særlig brugervenlig til børn og unge med for eksempel autisme og ADHD. Speciallærer Pia Brandhøj Jensen har taget app’en til sig, fordi den er let at bruge og motiverer eleverne til at bevæge sig.

Publiceret
Enkel grafik er med til at gøre Living Buddy brugervenlig for mennesker med kognitive funktionsnedsættelser.

Målgruppe for app'en

Living Buddy er udviklet med fokus på tilgængelighed. Alle skalhave mulighed for at træne med sin smartphone, og det kan man medLiving Buddy, uanset om man kan læse, skrive eller forståmatematiske grafer.

App'en er for alle, som vil træne og motionere på en sjov ogmotiverende måde, og mennesker med kognitive udfordringer får enbrugervenlig app, som kan hjælpe dem til en sund og aktivlivsstil.

Kilde: Living IT Lab

Living IT Lab

Living IT Lab er en non-profit organisation, der arbejder for atskabe innovation inden for social it. Det sker ved at bringebrugere, virksomheder, organisationer, kommuner, regioner, socialetilbud og forskningsmiljøer sammen om at opfinde, designe ogudvikle nye social it-løsninger til gavn for mennesker medhandicap. Missionen hviler på et almennyttigt grundlag.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle skal have mulighed for at træne med sin smartphone, mener Living IT Lab, der skaber innovation inden for social it. Derfor har nonprofit organisationen udviklet app'en Living Buddy i samarbejde med børn og unge fra specialskoler og STU'er. Også Danske Fysioterapeuter har bidraget til udviklingen.

Speciallærer Pia Brandhøj Jensen fra Storebæltskolen i Korsør har fået øje på app'en. Skolen underviser elever med generelle indlæringsvanskeligheder, og Pia Brandhøj Jensen bruger app'en til at skabe fysiske aktiviteter i sin 3. klasse, hvor hun har elever med autisme, ADHD og i kørestole.

"Jeg vil gerne have eleverne til at være fysisk aktive i klasserummet, og app'en er både varieret, motiverende og brugervenlig. En figur siger: 'Du har valgt denne øvelse, den skal vi lave sammen, nu tæller jeg ned'. Der er ikke alt muligt flimmer på skærmen - kun figuren, der taler", siger Pia Brandhøj Jensen.

Elever undgår konflikter ved at konkurrere med sig selv

Figuren viser eleverne, hvad de skal lave, og den tæller point, så de kan prøve at gøre det bedre næste gang.

"Det gør det betydeligt sjovere for elevene at bevæge sig, end hvis de skal hoppe ti gange bag deres stol eller løbe en tur rundt om skolen. App'en er også nem at tage frem, og eleverne kender den", siger Pia Brandhøj Jensen.

App'en er lavet, så eleverne kan udfordre hinanden i for eksempel løb, cykling, workout og balancetræning, men det benytter speciallæreren sig ikke af.

"Det skaber let konflikter mellem eleverne, når de konkurrerer mod hinanden. Hvis vi for eksempel løber skolen rundt, er det altid den samme, som kommer først, og det er demotiverende for de andre. I app'en kæmper de mod sig selv, så jeg undgår, at nogle bliver sure, fordi de har tabt til en klassekammerat", siger hun.

Elever i kørestol kan også være med

Living Buddy egner sig ikke kun til elever med kognitive udfordringer. Nogle af øvelserne kan også udføres af elever i kørestol.

For eksempel kan man få figuren til at slå kolbøtter ved at ryste iPad'en eller smartphonen. Det gælder så om at få den til at slå så mange kolbøtter som muligt på 30 sekunder.

"Det kan kørestolsbrugere være med til. I en anden øvelse skal man holde iPad'en helt lige, mens man står på et ben. Hvis balancestangen på skærmen vipper, bliver den rød. Det kan elever i kørestol også gøre, og hvis de bliver for gode til øvelsen, kan man jo komme til at ryste kørestolen lidt, så de skal begynde forfra", siger Pia Brandhøj Jensen.

Det er nok, at læreren har en iPad

På Storebæltskolen har eleverne hver en iPad, men man kan godt bruge app'en, selv om kun læreren råder over én.

iPads gør elever med særlige behov til aktive medspillere i skoledagen

"Jeg lægger nogle gange skærmbilledet op på smartboardet, så alle kan se, hvad de skal lave. På den måde får jeg tid til at hjælpe for eksempel en kørestolsbruger. Som lærer kan man sagtens lade en elev låne sin iPad, så de andre børn kan kopiere de øvelser, figuren laver. Men den tæller selvfølgelig kun for den elev, som holder iPad'en", siger Pia Brandhøj Jensen.

Hvis eleverne har hver sin tablet eller smartphone, behøver de ikke lave den samme øvelse. Det giver ejerskab, når de selv kan vælge, mener speciallæreren.

Specialskole fylder alle 175 pladser på konference om iPads 

"Man kommer langt, når aktiviteter bliver til leg og giver eleverne et smil på læben. De er bedre med, når de synes, det er sjovt, og for nogle af eleverne er det en sejr i sig selv, at de kan manøvrere rundt på deres iPad".

Oplagt at inddrage app'en i skolernes motionsdag

Projektleder Anders Justian fra Living IT Lab har i seneste uger været rundt på skoler for at præsentere Living Buddy. Flere har sagt, at det er oplagt at bruge app'en i forbindelse med skolernes motionsdag lige før efterårsferien.

"Mange skoler træner op til motionsdagen, og Living Buddy kan måske være den rigtige motivationsfaktor for mange af specialskolernes elever", siger Anders Justian.

Den tanke har Pia Brandhøj Jensen ikke haft. Men hun kan snildt se det for sig og peger samtidig på en anden mulighed.

"Den vil være genialt at bruge app'en, når en stor gruppe elever skal varme op til motionsdagen", siger hun.

Living Buddy er gratis og kan hentes i App Store og Google Play. Du kan læse mere om app'en via nedenstående link:

Læs mere