Debat

Det der med at kloge sig på andres arbejde...

Mads Sandemann, chefredaktør på Jydske Vestkysten, har været i gang med at kloge sig på, hvordan lærere kan effektivisere forberedelsen af undervisningen. Hold nu fast, han har da fundet guldstenen!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da jeg åbner min Facebook søndag aften, opdager jeg et opslag på mit feed - eller det vil sige, at jeg nærmest ikke kan undgå at opdage det, fordi så mange af mine kolleger har delt det, frustreret.

Mads Sandemann, chefredaktør på Jydske Vestkysten, har været i gang med at kloge sig på, hvordan lærere kan effektivisere forberedelsen af undervisningen. Hold nu fast, han har da fundet guldstenen!

Det er vel ikke nogen hemmelighed efterhånden, at der findes delte meninger om folkeskolereformen og dens indflydelse på elevernes trivsel og læring. Vi kan godt blive enige om, at folkeskolen er en vigtig faktor for vores samfund, og en kulturbærende institution, men kulturen, læringen og dannelsen når da slet ikke at finde rødder, fordi vi hele tiden kultiverer jorden og glemmer at gøde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Men det har Mads Sandemann nemlig en perfekt opskrift på, hvordan vi løser: "Med brug af gode lærebogssystemer og samarbejde på tværs af lærergrupperne, er det muligt at forberede undervisningen på kortere tid, uden det går ud over elevernes udbytte af undervisningen".

Det er da innovativt! Det har vi aldrig tænkt på før! Jeg tabte helt kæben af bare overraskelse for denne nye måde at tænke skole på. Og hvor er det smart tænkt, at vi skal samarbejde? Genialt - hvis ellers bare det kunne lade sig gøre i vores skemaer.

Jeg tror den kollega, der synes det var mest komisk, var ham der bruger lærebøger i fysik/kemi fra 1991, fordi der ikke har været råd til nye, prioriteret nye, eller været fagligt gode nok bøger at indkøbe. Men så er de bøger garanteret også gode nok..

Jeg elsker bare visioner og idéer, der kan give mening ud i den virkelige verden. Måske Mads Sandemann selv skal prøve at bruge gode lærebøger og samarbejde på tværs, inden han udtaler sig. Jeg vil rigtig gerne høre om hans erfaringer. Men måske også han er blevet serveret med guldkorn af KL og Finansministeriet?

Her til slut må jeg bare dele Annette Van Buren’s, DLF, skarpe bemærkning til chefredaktørens ord, for jeg kan ikke sige det meget bedre selv:

”Siden vi nu er i afdelingen for udveksling af gode råd på tværs af faggrupper, så kommer her et fra mig til dig: Jeg har forstået, at de trykte medier heller ikke har det helt nemt. Hvad med at I fyrer endnu flere journalister og lader de tilbageværende samarbejde noget mere? Brug endnu flere gode Ritzau-nyheder, som I trykker ufiltreret, drop at vinkle indholdet i jeres avis til den målgruppe, I servicerer. Jeg er sikker på, at det ikke går ud over kvaliteten”.