Debat

Lærere i Swaziland kæmper mod regeringsindgreb, censur og tankpasserpædagogik

På deres årsmøde i sidste uge, besluttede lærernes fagforening i Swaziland, Swaziland National Association of Teachers (SNAT), at kæmpe imod utidig indblanding i undervisningen, censur af pensum og manipulation af uddannelsespolitikken fra regeringen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

SNAT besluttede blandt andet på årsmødet, at man ville forsøge at presse regeringen til at ændre de nationale læseplaner, og samtidigt forklare befolkningen hvorfor disse tiltag er nødvendige.

SNAT krævede også, at regeringen i fremtiden følger de internationale konventioner og protokoller som man har underskrevet. Swaziland har blandt andet ratificeret adskillige ILO-konventioner, herunder ILO’s konvention nummer 87, der vedrører foreningsfrihed og beskyttelse af organisationsretten, og Børnekonventionen, der blandt andet sikrer børn beskyttelse imod mishandling, ret til skolegang og indflydelse på deres fremtid.

SNAT blev oprettet i 1928, og er Swazilands største fagforening, med cirka 10,000 medlemmer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Uden politisk, fagforeningsmæssig og uddannelsesmæssig frihed

Swaziland er enevældigt kongedømme med 1,3 millioner indbyggere, hvor regeringen vælges af landets konge Mswati III. Landet er et af de lande i verden med mindst politisk frihed. Landets fagforeninger følges tæt af politiet, der ofte griber voldeligt ind ved demonstrationer og strejker, og politiske partier er reelt forbudte.

I 2012 blev lærerne eksempelvis mødt med trusler og fyring, samt tæv, tåregas og gummikugler fra politiet, da de strejkede for en lønstigning på 4,5 procent. Regeringen svarede igen med at skære drastisk i mange af de strejkende SNAT-medlemmers i forvejen lave løn, hvilket betød at mange skulle overleve for et godt stykke under 1000 kroner måneden efter, i et land hvor en liter mælk nemt koster en femmer og et par jeans 300 kroner.

Og i 2015 blev SNATs daværende generalsekretær Muzi Mhlanga hevet i kønsdelene og sparket af politiet, så han fik slået en tand ud, da politiet stoppede et fagforeningsmøde der skulle have fundet sted i SNATs hovedkvarter.

En uddannet lærer i Swaziland tjener nu, efter en lønstigning i år, mellem 3000 og 7000 kroner om måneden.

Tankpasserpædagogik skaber lydige borgere

Ifølge lærer og ledende medlem af det forbudte politiske parti PUDEMO, Mphandlana ‘Victim’ Shongwe, skyldes problemerne i Swazilands uddannelsessystem dog også en bevidst doceret tankpasserpædagogik, der hæmmer kreativitet og uafhængig tænkning.

Han reflekterede først over problemerne med tankpasserpædagogikken da han gik på lærerseminariet, siger han.

”Som studerende havde vi svært ved at tænke selvstændigt. Vi blev behandlet som tomme beholdere, som blot skulle fyldes med viden. Jeg fandt senere ud af at dette var en bevidst strategi, for at holde de studerende og befolkningen i Swaziland føjelige. Pensum var lavet, og bliver stadigvæk lavet, så de studerende accepterer hvad de bliver fortalt uden at stille spørgsmål ved det,” fortæller Shongwe, der mener at kampen for et bedre uddannelsessystem i Swaziland hænger uløseligt sammen med kampen for demokrati.

Swaziland er rangeret som nummer 148 i verden på UNDPs HDI Uddannelsesindeks, hvor Danmark ligger nummer 10. Ifølge en rapport fra Verdensbanken om uddannelsessystemet i Swaziland, skyldes landets dårlige uddannelsessystem især ”væsentlige svagheder på grund af dårlig adgang til og stor ulighed i undervisningskvaliteten, akut ulighed, resurse-ineffektivitet, manglende relevans og svage uddannelsesmæssige strategier og udførelseskapacitet.”

Powered by Labrador CMS