Blog
0   2

Hvor skal vi hen?

Abonner på nyt om Natur/teknologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skoleårets starter jo i en periode, som lægger op til undervisning i ‘naturens undervisningsrum’. Men det kan være sin sag, når man ikke kender skolen, eleverne og området så godt.

Jeg har fået natur/teknologi på 4. årgang, og det kræver jo en årsplan. Det er ikke en ny disciplin, og jeg er helt på forkant med de mange parametre, der bør tænkes ind. Alligevel startede jeg skoleåret op med en udfordring.

Jeg tog udgangspunkt i den bog, som skolen har til n/t-undervisning. Den starter med et forløb om vandhullets dyr. Det giver al mulig god mening at lægge sådan et forløb, mens vejret stadig er godt. Sagen er bare den, at jeg er ny lærer på skolen, og jeg har helt ærligt ikke nogen idé om, hvor det ‘lokale’ vandhul er. Jeg startede i juni, da var mine kolleger ved at afslutte skoleåret, så de havde alle travlt. Helt forståligt. Jeg tænkte, at det fandt jeg nok ud af på den anden side af sommerferien. Men det gjorde jeg ikke.

En anden faktor er eleverne. Jeg havde ikke haft 4. klasser længe og havde glemt, hvad de kan og ikke kan. Og så var der lige det der med elever, der tester en ny lærer af. To ting der gjorde, at jeg ret hurtigt indså, at det var en virkelig dårlig idé at forsøge at gennemføre ‘Dyr i vandhullet’. Forløbet er nu lagt i (tidlig) vinterhi, og der ommøbleres på årsplanen.

Hvor skal vi så hen? UD!!! For vejret er jo stadig en faktor, der er med os. Det skal udnyttes til vores fordel. I sommerferien er der nemlig blevet kæmpet med myrer, bier, hvepse og beundret sommerfugle og mariehøns. Fint - vi starter med et forløb om insekterne i den omkringliggende natur. Vi lærer insekters kendetegn, om fuldstændig og ufuldstændig forvandling, bygger insektfælder, bruger lup og måske stereolup. Sidst på året kan vi så hente ekskursionen ud af mølposen, repeterer vores viden om insekter og tjekke livet i det lokale vandhul ud.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.363 andre er allerede tilmeldt