Gruppearbejde. Eleverne bruger Gapminder til at sammenligne velstand i verdens lande

Verdenstimen giver elever globalt ejerskab

Eleverne i 7.v på Randersgades Skole vil i 2030 være 28 år gamle. 2030 er også året, hvor FN’s verdensmål skal være nået, og derfor begyndte 7.v allerede i dag at undersøge status på verdens helt store udfordringer. Undervisningsministeren lyttede med.

Publiceret Senest opdateret
Undervisningsministeren lyttede og stillede spørgsmål til 7.v

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor har Sverige en lav børnedødelighed? Eleverne i 7.v kigger på grafen på whiteboardet og prøver at reflektere sig frem til et svar på lærerens spørgsmål. 'Meget natur og frisk luft' lyder buddet fra en elev. 'Gode læger', 'Rent vand' fra to andre. Eleverne kommer frem til, at verdensmålene er afhængige af hinanden. Det er svært at opnå det ene uden at være i mål med det andet. 

I dag har 7.v på Randersgades Skole på Østerbro i København temadag om FN's 17 verdensmål. Det er et globalt projekt, som skal sætte fokus på de helt store udfordringer og på, hvordan udviklingen mange steder i verden er positiv. Det er det danske medie Verdens Bedste Nyheder, der er initiativtager til 'Verdenstimen', som afholdes på alle skoler i denne uge og er opstået af det verdensomspændende World's Largest Lesson.

Tag FN's verdensmål med i fysiklokalet

I 7.v har de koblet verdensmålene med biologifaget, og deres biologilærer Lone Bang Pedersen tror, at eleverne oplever det betydningsfulde i verdensmålene.

"Først synes jeg, verdensmålene lød meget abstrakt at tage med i undervisningen. Men det er en virkelig god idé, og eleverne forstår meget hurtigt, at målene kan have betydning for dem og deres liv", siger Lone Bang Pedersen.

Verdens elever skal undervises i FN's verdensmål

For eksempel har klassen diskuteret, hvordan kødproduktion udleder CO2 og er dårligt for miljøet, og hvordan det kan gavne bæredygtighedsmålet, hvis man bliver vegetar. Eleverne koncentrerede sig i dag om målene Rent vand og sanitet, Bæredygtig energi og Sundhed og trivsel. De skulle på deres computere og tablets bruge programmet Gapminder, som er et interaktivt værktøj, hvor man på en overskuelig måde kan få vist alle landes udvikling på forskellige faktorer, der siger noget om, hvor langt landene er med målene.

Ministeren: Ret blikket udad

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby kom på besøg idet klassens gruppearbejde var overstået, og det var tid til fremlæggelser. Selv om teknikken drillede lidt med Gapminder, der skulle vises på whiteboardet, fik eleverne præsenteret deres arbejde for Ellen Trane Nørby. En af grupperne havde udvalgt en graf over landenes andel af folk i arbejde. De kunne se, at de afrikanske landes befolkning arbejder meget, og på den måde kom de til at diskutere, hvordan det så kunne gå til, at landene samtidig er de allerfattigste.

"Det kræver både viden og forståelse for andre kulturer og lande at agere i en globaliseret verden. Verdenstimen er en anledning til sammen med skoler i hele verden en gang om året at rette blikket udad og lære om blandt andet FN's nye verdensmål", lyder det fra Ellen Trane Nørby.

Lærer Lone Bang Pedersen synes, Verdenstimen har sat gang i nogle interessante diskussioner.

"Kunsten er at se den gode nyhed i alle de her data, og når eleverne opdager de gode nyheder, så bliver de mere optimistiske i forhold til fremtiden og til, at de rent faktisk kan påvirke udviklingen. De synes også det er sejt, at de var med, da målene blev indført sidste år, og at det er dem, der kommer til at følge målene de næste 15 år", siger hun.

Lone Pedersen er også glad for, at skolen har afsat så meget tid til at arbejde med målene. Hun tror, at en sammenhængende dag, hvor globale forhold er i fokus, skaber det bedste flow og de bedste diskussioner.

"Det giver ro til at fordybe sig med noget, som er lidt kompliceret. Jeg er ret stolt over, at eleverne kunne danne så mange sammenhænge i Gapminders data og præsentere dem for ministeren, selvom de kun havde 20 minutter ude i grupperne", siger Lone Pedersen.

Skoleleder: Globale forhold skal prioriteres

Mette Molander er skoleleder på Randersgades Skole, som udover at afholde Verdenstimen også er international profilskole. For hende er globale forhold vigtige for elevernes uddannelse.

"De skal vide, hvilke udfordringer verden står med, men det vigtigste er, at eleverne bliver interesserede i, hvad de selv kan gøre. Derfor har vi taget Verdenstimen til os med en hel temadag", siger Mette Molander.