Johnny Thomassen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Johnny Thomassens kolleger skriver blandt andet:

Midt i sommerferien døde Johnny uventet, kun 49 år. Johnny har i mange år beskæftiget sig med udvikling af folkeskolen - som lærer, kommunal konsulent og senest som forskningslektor ved Clue under Lærerhøjskolen (forskningscenter for skoleledelse, skoleudvikling og skoleevaluering), som han var med til at stifte i 1996.

Johnnys store interesse og engagement i udviklingen af folkeskolen var båret af faglig dygtighed og en kritisk sans, som betød, at han havde en særlig evne til at stille de frække spørgsmål, at vende tingene på hovedet og forsøge en anden vinkel. Den skråsikre og tilbagelænede holdning var ikke Johnnys stil.

Johnny elskede samværet, dialogen og den gode diskussion, og han har udgivet en lang række bøger og hæfter om folkeskolen i samarbejde med andre.

Johnnys personlige egenskaber udfoldedes fint i samarbejdet på hans stilfærdige, lyttende facon. Han gav plads til andre og var en loyal og meget opmærksom kollega.

Johnny var optaget af den praksisrelaterede forskning. Kombinationen af teoretiske studier og arbejdet i virkelighedens verden var den eneste farbare vej, hvis forskningen skal gavne dem, det handler om, eleverne i folkeskolen. Derfor var Johnny også bekymret for Lærerhøjskolens fremtid. Han frygtede, at et nyt pædagogisk universitet skulle blive til en traditionel forskningsinstitution uden den altafgørende forankring i praksis.

Vore tanker går til de efterladte, Tove, Mai, Line, Tilde, og til den lille ny, der er på vej.

Æret være hans minde.

Medarbejdere ved Clue