Job&karriere Ny lærer
2   10

Linjefag og motivation betyder mest

Hvad lægger ansættelsesudvalget vægt på, når du søger en stilling? Lærernes a-kasse har undersøgt sagen – bliv klogere her.

Om undersøgelsen

Lærernes a-kasse har spurgt 1.113 rekrutteringsansvarlige i folkeskolen om alt fra ansøgninger, cv og samtale til valg af kandidat. 211 af dem har svaret.

Lærernes a-kasse har undersøgt, hvad 211 rekrutteringsansvarlige i folkeskolen foretrækker ved både ansøgninger, cv og samtaler. Bliv skarpere i din jobsøgning ved at læse, hvad de lægger vægt på:

Bliv læst

Hele 68 procent af de rekrutteringsansvarlige bruger gennemsnitligt maksimalt fem minutter på hver ansøgning. Så hvis du vil sikre dig, at både din ansøgning og dit cv bliver læst, svarer de, at det især er vigtigt, at du viser motivation for jobbet, beskriver, hvordan dine kompetencer kan bringes i spil på skolen, har de rette linjefag og gode personlige kompetencer.

Undersøg skolen

Mange af de rekrutteringsansvarlige lægger i undersøgelsen vægt på, at du i din ansøgning præcist kan forklare, hvorfor det er lige netop deres skole, du søger. Så klik ind på skolens hjemmeside, og forhold dig i din ansøgning for eksempel til skolens vision, læringssyn og værdier.

Ring til referencen

Næsten alle rekrutteringsansvarlige svarer, at det gør en forskel, at du ringer og spørger ind til jobbet, før du søger det, hvis dine kompetencer også er i orden - og 38 procent af dem noterer altid dit navn, fordi de mener, du med dit opkald har vist en ekstra interesse.

Artiklen fortsætter under banneret

Gør Facebook og LinkedIn jobparat

20 procent tjekker din Facebookprofil, inden du inviteres til samtale - især for at se, om du har mange billeder med alkohol eller kommer med upassende opdateringer, som ikke vil passe ind på skolen. 15 procent tjekker din ­LinkedIn - her er det især din kompetenceprofil, aktiviteter og netværk, der lægges vægt på.

Forbered dig på samtalen

Dårligt forberedte kandidater imponerer på ingen måde til samtalen, viser flere af de rekrutteringsansvarliges svar. Derfor kan du med fordel forberede dig på de spørgsmål, de fortæller, at de hyppigst stiller: Hvorfor søger du dette job? Hvordan er din rolle i et team, der samarbejder om et projekt? Hvad motiverer dig på jobbet? Og hvorfor skal vi ansætte dig?

Til samtalen spørger 57 procent af dem også ofte, om du har spørgsmål. Til det svarer de selv, at de godt kan lide, når ansøger spørger om, hvordan teamsamarbejdet tilrettelægges på skolen, hvordan ansættelsesudvalget selv vil beskrive skolens værdier, og hvordan værdierne kommer til udtryk i det daglige arbejde.

Hvad afgør valget?

Når den endelige kandidat skal vælges, svarer samtlige rekrutteringsansvarlige, at relevant uddannelse har meget stor eller nogen betydning for valget. Derudover har motivation for jobbet, personlige kompetencer og den personlige kemi til samtalen meget stor betydning. For de nyuddannede er det desuden værd at lægge mærke til, at gode referencer og relevant erhvervserfaring scorer henholdsvis 11 og ni procent i svarmulighederne »lille« eller »ingen betydning«.

Læs hele undersøgelsen på dlfa.dk


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
356 andre er allerede tilmeldt