Blog
0   42

Vær vågen

Abonner på nyt om Jens Raahauge i dit personlige nyhedsbrev.


Ligesom det er blevet almindeligt at politikere taler om danskerne, når de mener mange borgere eller mange vælgere, så har Aarhus Universitet/VIA tilsyneladende fået en trang til at bruge begrebet national, når de mener sig selv.

Magisterbladets tillæg dm professionshøjskoler har i sit seneste nummer en forsidehistorie om at der står en "Lukket kreds bag nationalt skoleforskningscenter". Historien som vil være folkeskolen.dk's læsere bekendt, drejer sig om den oplysning der kom i juni: Aarhus Universitet og VIA lancerer et Nationalt Center for Skoleforskning med professor Lars Quortrup som leder. Det særlige er imidlertid ikke at et sådant center blev etableret, men at ingen uden for den lukkede kreds vidste om det, endsige havde været inviteret til samarbejde eller drøftelse af indholdet. 

Det påfaldende er at den lukkede kreds der står bag, er identisk med netop den kreds der leverede figenblad til Antorini og skolereformens forligskreds, da de drejede skolen over imod læringsmålstyring og hvad deraf følger. Centrale aktører er dpu-institutleder Claus Holm, VIA-forskningschef Andreas Rasch og altså professor og nu leder af det nationale skoleforskningscenter Lars Quortrup. Det fremgår af et interview med Lars Quortrup, at de tre nu "har påbegyndt den helt store rundrejse" til "alle miljøer med tilknytning til området". Så langt, så godt.

Artiklen fortsætter under banneret

Endnu bedre er det, at en af dem der har undret sig og udtrykt irritation over den lukkede proces omkring centrets tilblivelse, prorektor Alexander von Oettingen fra UCSyd, er blevet inviteret ind i centrets styregruppe. Han mener at det skal prioriteres at få styr på den målstyrede undervisning. Og lige netop her har han brug for opbakning og støtte fra alle der vil skolen det godt. For virkeligheden er jo, at de der har skabt rammerne omkring centret, også har foretaget en prioritering som udspringer af deres egen succes med at påvirke det politiske system i forbindelse med skolereformen.

Lad mig give et eksempel på hvordan det kan vride en forskning skæv. Kort før sommerferien kom der en forskningsrapport fra dpu, hvor man havde fulgt det fine skolehaveprojekt Haver til maver. Jeg har selv fulgt dette projekt fra dets spæde begyndelse. Og en af de ting der fra starten blev insisteret på, var at det her handlede om udeskole, altså om undervisning og ikke om et tidsfordrivende aktivitetsprojekt. Derfor blev der udarbejdet undervisningsmaterialer, men også holdt fast i, at i udeskolen kan det uforberedte, det uventede ske, fx at en ko kælver, at en duehøg slår ned eller at en elev bliver bidt i fingeren af en gravand som har rede i halmborgen. Udeskole handler om at en underrvisning er forberedt, men også at man har åbne sanser for det overraskende, så man lærer noget, man ikke vidste man skulle lære.

I forskningsrapporten står der imidlertid, at det har løftet udeskoleprojektet, at man har fået fokus på læringsmålstyring, og at det er hvad brugerne - forvaltningerne, skolelederne og lærerne - efterspørger. Ja, de har jo fået tudet deres pædagogiske ører fulde af at det er det, de skal levere. Men det interesante i forskningssammenhængen er, at forskerne konstaterer dette uden at forholde sig kritisk til denne indsnævning af udeskolens karakter af åben skole. Man kunne forledes til at tro, at det spiller en rolle at forskerne kommer fra den institution der er læringsmålstyringens moder. Og som nu har etableret Nationalt Center for Skoleforskning!

Jeg har ved Kokkedal Byfest talt med et par elever som var vilde med Haver til maver-udeskolen. Og da jeg spurgte dem, hvad der havde været det bedste, svarede de, at det var, da de lettede på en træplade og fik øje på nogle mus, som vimsende rundt. Men det var ikke mus, de skulle lære om den dag!

Måtte Alexander von Oettingen lykkes med at få styr på målstyringen, så der i skolen findes en verden uden for læringspilens bane mod skiven. Det vil gavne kvaliteten i den danske skole og forhåbentlig give ordet national en klang af at komme hele undervisningsvejen rundt, frem for at dække over en ukritisk støtte til undervisningsministeriets målstyringstænkning.  

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.028 andre er allerede tilmeldt