Anmeldelse

FotoMat

Du bliver alt andet end mat af "FotoMat"

Der står ikke "innovation" og "kreativitet" på skoleskemaet. Men det kan sagtens blive elevernes ekstra udbytte, når de lærer matematik med "FotoMat".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Straks fra skolestart i august kan elever og lærere gå på opdagelse i den opdaterede version af dette læremiddel, hvor den enkelte elev bruger billeder som udgangspunkt for sin produktion af opgaver til resten af klassen.

Fakta:

Titel: FotoMat

Pris: 375

Forlag: Alinea

Det hele foregår – naturligvis – digitalt, nemlig på sitet fotomat.dk, som skolen kan købe sig adgang til. Her findes en række allerede udarbejdede eksempler, hvor elever på de yngste klassetrin har stillet hinanden opgaver omhandlende antalsbestemmelse (dem er der mange af), addition, subtraktion, multiplikation og geometri (figurer, vinkler).

Det vil således nok være muligt for de fleste elever/klasser, i hvert fald under lærerens kyndige vejledning, at nå rundt om hele det pensum, der knytter sig til matematikundervisningen på årgang 0-3. Hvad der imidlertid er vigtigere: Måden, hvorpå dette faglige stof tilegnes. Klassens eksisterende (fysiske) lærebogssystem kan bruges som udgangspunkt; men ideen er altså, at eleverne ved selv at være didaktiske designere ikke bare tilegner sig matematikken som sådan - viden, færdigheder og kompetencer - men i tilgift bliver skarpere på innovation og kreativitet.

Det er ganske overskueligt at finde rundt på sitet. Ud over de nævnte elevproducerede eksempler har læreren adgang til en trin for trin-vejledning i, hvordan eleverne rent teknisk skal bære sig ad - på Mac, pc og iPad. Hertil kommer en stribe gode råd, der blandt andet drejer sig om vigtigheden af præcis opgaveformulering, og om hvordan klassens matematiksystem inddrages i processen. Endelig er der - naturligvis - en redegørelse for, hvordan arbejdet med "FotoMat" relaterer sig til Fælles Mål.

Og det var så det. Resten er så at sige op til eleverne; men de vil utvivlsomt også finde det spændende at nærme sig matematikken på dén måde. De voksne, læreren og forældrene, kan så glæde sig over, hvor meget de (altså eleverne) lærer - måske endda uden at opdage det i første omgang.

Powered by Labrador CMS