Debat

Det forbudte ord

Der er mange bud på, hvorfor hver sjette nyuddannet lærer ikke arbejder i folkeskolen ét år efter endt uddannelse. Men folkeskolereformen er åbenbart ikke et af dem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Politiken oplyste for nylig, at hver sjette nyuddannede folkeskolelærer ikke arbejder i folkeskolen ét år efter endt uddannelse. Skolens parter har ivrigt forsøgt at forklare dette problem:

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, foreslår færre undervisningstimer til nyuddannede, at de får en mentor tilknyttet, og at ledelsen holder et vågent øje med dem.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby plæderer for øget fokus på at skabe en bedre overgang imellem læreruddannelsen og skolerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Og formanden for Skolelederne, Claus Hjortdal, mener – ud over, at kommunerne skal øge resurserne til folkeskolen, hvilket de næppe gør – at forældre og kolleger (!) skal hjælpe med til at lette overgangen for de nye folkeskolelærere (det er jeg sikker på, at kollegerne allerede gør deres bedste for i forvejen).

Nu har det altid været forbundet med et vist realitetschok at starte som nyuddannet lærer i folkeskolen. Men det har ikke gjort overgangen mere overkommelig, at folkeskolereformen øgede undervisningens omfang med 20-25 procent og lod kravet om tilstedeværelsestid eliminere den fleksibilitet, der før reformen eksisterede i forberedelsesarbejdet.

De nyuddannede lærere ligger, som Folketinget og Kommunernes Landsforening har redt – med støtte fra Skolelederne.

Men ingen af ovenstående personer taler om folkeskolereformens betydning for problemet.

Er folkeskolereformen blevet et forbudt ord?