DLF: At undgå mobning er ikke ambitiøst nok

Danmarks Lærerforening vil ikke tale om »lærermobning«, men om at skabe en god kultur på skolen - også når det drejer sig om læreres relationer til eleverne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Lærerforening, Danske Skoleelever, Skolelederne og forældreorganisationen Skole og Samfund vil sammen tage fat på at sikre, at børn kan føle sig trygge i skolen:

»Vi må ikke være tilfredse med, at der ikke finder mobning sted på skolen. Det er ikke et højt nok ambitionsniveau«, siger Dorte Lange, der er formand for Danmarks Lærerforenings skole- og uddannelsespolitiske udvalg. DLF vil om kort tid holde møde med de andre parter med det mål, at de i fællesskab skal udarbejde et inspirationsmateriale til, hvordan man kan skabe en kultur på skolen, der er så god, at både lærere og elever trives og er trygge.

En anonym lærer fortæller i denne måneds udgave af Undervisere, at lærerne på hendes skole ikke taler om læreres mobning - kun om elevers mobning.

Er det, fordi det er tabu?

»Jeg bryder mig slet ikke om at bruge begrebet mobning om lærere. Det begreb indebærer, at man systematisk er efter nogen. Selvom jeg selvfølgelig ikke kan udelukke, at egentlig mobning kan finde sted, vil jeg hellere diskutere, hvordan vi sikrer god trivsel og trygge relationer. Skulle egentlig mobning finde sted, må det selvfølgelig ikke være tabu«, siger Dorte Lange og understreger, at det er nødvendigt at være præcis om, hvilke begreber man bruger.

»Lærere er nødt til indimellem at sige: 'Det skal du' til en elev, som hellere vil lave noget andet. Og eleven skal selvfølgelig gerne opleve at lære noget af det, at vokse af de udfordringer, læreren stiller. Og læreren er også nogle gange nødt til at sige: 'Du må ikke'«.

I Tyskland tilbyder lærerorganisationerne i samarbejde med forskere kurser, der skal give lærere bedre instrumenter til at håndtere problematiske klasser og elever.

»Vi som organisation vil ikke acceptere vold - heller ikke psykisk. Det er simpelthen uforeneligt med vores profession«, siger formand for sammenslutningen af tyske lærerorganisationer Udo Beckmann til månedsmagasinet Undervisere.

Også Dorte Lange tager udgangspunkt i professionalismen: »Man skal have en professionel holdning - et udefra-blik på sig selv og på sin kultur. Det skal være i orden at sige til en kollega: 'Det var ikke så smart'«, siger hun og mener, at det, DLF som organisation kan gøre, er at give inspiration til blandt andre skolelederne til, hvordan man kan sætte de svære emner på dagsordenen i lærerkollegiet og dermed være med til at skabe den åbenheds-kultur, som er nødvendig. |