Det er her på Vita-afdelingen af Bohrskolen, at Da Vinci Linjen holder til og tiltrækker elever ikek bare fra mange folkeskoler på egnen, men også fra de private skoler.

Kontra: I Esbjerg flytter elever fra privatskole til folkeskole

Tendensen er der næsten over alt - eleverne flygter fra folkeskolen til privatskolerne i hobetal! I denne artikel får du den omvendte nyhed: Elever, der returnerer til folkeskolen fra privatskoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre af de elever, der i dag træder ind i 7. klasse på Bohrskolen i Esbjerg Kommune, kommer fra privatskoler. I Esbjerg Kommune er der fem privatskoler.

Fuldstændig bagvendt, altså. Den generelle tendens er jo, at elever bevæger sig den anden vej, fra folkeskolen til de private skoler. Men de tre elever i Esbjerg har - sammen med deres forældre - valgt at vende tilbage til folkeskolen. Og ikke bare til folkeskolen, men en særlig, bogligt orienteret linje, som Bohrskolen har i udskolingen, kaldet Da Vinci Linjen.

Da Vinci kom til Esbjerg

Boglig linje i udskolingen trækker elever til

Og det er nok Da Vinci Linjen, der er forklaringen, for billedet var det samme sidste sommer og året før:

- 11 procent af de 47 elever, der nu går i 8. klasse på Da Vinci Linjen, kom sidste sommer således fra privatskoler.

- Og 17 procent af eleverne i den nuværende 9. klasse stammer oprindelig også fra privatskoler.

- De tre tilbagevendte privatskoleelever på 7. klassetrin i Da Vinci Linjen svarer til seks-syv procent af de i alt 48 elever.

"Jeg har spurgt forældre om, hvorfor de i sin tid valgte privatskole, og mange svarer: Fordi vi ønskede en lille skole med få elever; men så fandt de ud af, at småt ikke behøver at være godt", siger Lissie Munk-Jensen, der er koordinator på Da Vinci Linjen og klasselærer i en af klasserne på linjen. Forældre og elever skal til en samtale på skolen, før eleven kan blive optaget på linjen.

Haarder blåstempler Da Vinci-linjen for elever med særlige forudsætninger

Et særligt tilbud til motiverede elever

Men den mere præcise forklaring er Da Vinci Linjen.

"Vi har et tilbud, som ingen andre skoler har, som tilgodeser elever med særlige forudsætninger, og når forældre til børn i en privatskole tænker, hov, det her går galt, så googler de, og så dukker Da Vinci Linjen op, og så søger man ind", siger Lissie Munk-Jensen.

Eleverne, der søger ind i Da Vinci Linjen kommer i øvrigt også fra andre folkeskoler. De er bogligt interesserede, og nogle af dem har haft det svært i de første skoleår, fordi de hellere vil "spille klaver end fodbold", og de vil gerne følge med i timerne og lave lektier.

Skarp DLF-kritik af Da Vinci-linjen: Et angreb på enhedsskolen

Da Vinci Linjen er rettet mod gymnasiet

I skolens pjece står der direkte, at "Vort mål er, at alle, der har gået på Da Vinci Linjen, er klar til at tage en gymnasial ungdomsuddannelse" - spille det også en rolle for elevernes og forældrenes ansøgning?

"Nogle nævner det i samtalerne", siger Lissie Munk-Jensen, "men det er ikke det, de fleste hæfter sig ved. Det vigtigste for dem er, at der er plads til alle. Man bliver respekteret, som man er. Det er dét, der går fra mund til mund i byen".

"Og på Da Vinci Linjen bliver man udfordret fagligt; det har manglet, der hvor eleverne kommer fra. Nogle af dem er også blevet mobbet. De har følt sig anderledes", tilføjer Lissie Munk-Jensen og fortsætter:

"De har haft det dårligt, hvor de kommer fra. De har spillet klaver i stedet for fodbold, og det har givet dem problemer i frikvarteret for eksempel; de ville hellere sidde ved en computer".

"Men de fleste kommer på grund af tilgangen til det at gå i skole. At det er i orden at interessere sig for det boglige. Og på grund af det højere faglige niveau".

Rapport: Da Vinci-elever trives med massiv forældrestøtte

'En betalingsskole er nok bedre'

Når nogle forældre til at begynde med sender deres barn i privatskole, skyldes det blandt andet, at "de har tænkt, at i en privatskole er der en vis garanti for, at de, der vil lære noget, så også lærer noget", funderer Lissie Munk-Jensen.

"Det holder bare ikke altid stik. Og det holder heller ikke stik, at lærere i privatskoler er dygtigere end lærere i folkeskolen - det tror mange forældre, men vi, der går i skolemiljøet, ved godt, at det ikke er tilfældet. Men forældrene tænker måske: 'Når jeg betaler for det, må det være bedre'".

Eleverne fra Da Vinci kommer videre

Da Vinci Linjen blev oprettet i 2009, og det er gået godt for de elever, der har gået på linjen, fortæller Bohrskolens leder, Jan Lagoni Jacobsen. De er alle kommet fint videre i uddannelsessystemet.

"Egentlig er det en katastrofe for folkeskolen, at det er nødvendigt at lave en linje for særligt motiverede elever", siger han. Men han glæder sig selvfølgelig over, at Da Vinci Linjen er en succes.

"Alene dét at kunne holde på eleverne i folkeskolen er vigtigt", siger Jan Lagoni Jacobsen.

Pengene eller livet

Niels Bohr og Da Vinci

Bohrskolen er opkaldt efter Niels Bohr. Skolen blev dannet for et to år siden som en fusion af flere skoler, herunder Blåbjerggårdskolen, der opfandt Da Vinci Linjen i 2009.

Et reklamebureau hjalp kommunen med et finde på et navn til den nye storskole, Bohrskolen.

Da Vinci Linjen er for elever, der ikke er skoletrætte, men kan lide at gå i skole, og som synes, det er sjovt at lave lektier. Dem skal der også være plads til i folkeskolen, mente ophavsmændene til linjen.

Læs mere

Læs mere om Da Vinci Linjen her