Kortene er på en halv A4-side, så de er nemme at læse for eleverne.

Få hånd om hele designprocessen med fem kort

Træk et kort og lad det være førende for din designproces. Det er tanken bag et nyt undervisningsredskab, som skoler kan erhverve sig efter sommerferien, når håndværk og design bliver en fast del af skoleskemaet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når eleverne vender tilbage fra ferie, vil det for nogle være første gang, de stifter bekendtskab med skolens yngste fag, håndværk og design. Fra august er det nye fag obligatorisk. Det betyder, at lærerne skal forsøge at udnytte potentialerne i skolens nye, store kreative fag i en hverdag uden overskud på forberedelsestidskontoen.

'Ideide' er et nyt undervisningsredskab, der forsøger at gøre det lettere at komme omkring de mange faser i en designproces. Med kort til hver fase skal materialet fungere som inspiration til at strukturere forløbet og være en hurtig vej til at igang- og rammesætte det kreative arbejde.

Konceptet er udviklet af Katrin Thorarinsdottir og Henriette Juel Olsen, der i samarbejde med blandt andet lærere har udarbejdet redskabet i forbindelse med deres afsluttende projekt på deres iværksætteruddannelse  som kaospiloter. De to har opdelt designprocessen i fem faser: inspiration og research, idéudvikling, idéafprøvning, planlæg og byg samt evaluering. Og til hver fase hører 8-12 kort med forslag til øvelser, der passer til den enkelte fase.

Lærer: Får mig igennem alle faser

Mark Sørensen fra Samsøgades Skole i Aarhus har været med til at afprøve kortene på sine elever, og det har været en stor succes, fortæller han.

"Man kan gøre tingene på rigtigt mange måder, og det kan tit være rigtigt svært at komme i gang eller vælge et eller andet, og jeg synes bare, at det fungerer rigtigt godt med at trække kort. Man kunne tro, at det var meget rigidt, men for mig er det en hjælp til at sige 'okay, kunne det se sådan ud? Det tror jeg, at jeg prøver at gøre'", fortæller han.

Mark Sørensen har som nyuddannet lærer undervist i håndværk og design i et år, og selvom han endnu ikke har valgt at bruge kort til alle fem faser i løbet af et helt forløb, oplever han, at han uden kortene kan have tendens til at gå for hurtigt igennem faserne.

"Jeg har tit oplevet, at jeg måske springer noget over i processen og dropper at lave en evaluering, fordi jeg ikke lige selv synes, at jeg har en god måde at gøre det på. Og her synes jeg, at det er rart at have et bud på, hvordan man kunne gøre. Og eleverne brokker sig heller ikke på samme måde, når det ikke er mig, der har bestemt, at vi skal gøre det".

Evaluering med malertape

Han har eksempelvis trukket kortet 'linedanseren' som evalueringsøvelse. Ud fra det fandt han på at lave en lang line af malertape på gulvet, og på linen skrev han tallene fra et til ti. Herpå var det elevernes opgave at stille sig på det tal, de selv vurderede deres eget produkt til at være.

"Og så kunne jeg bagefter spørge nogle af eleverne, hvorfor de netop havde stillet sig på ni eller seks, og det fungerede rigtigt godt", fortæller han.

Ifølge Mark Sørensen er den største kvalitet ved Ideide, at det ofte ikke tager mere end 40 sekunder at forstå, hvad øvelserne går ud på, og hvis han vurderer, at et kort ikke lige passer til det forløb, han er i gang med, trækker han et nyt.  

Kan også bruges på læreruddannelsen

Kortene kan ifølge de to kaospiloter også bruges på læreruddannelsen, og Via University Colleges Center for Undervisningsmidler har købt 10 eksemplarer.

Lærerstuderende Katrine Iversen er en af de testpersoner, som har været til at prøve kortene med 100 6.-klasses elever, og hun mener, at underviserne på uddannelsen også kan have gavn af kortene.

"Det vil være fedt, hvis det blev brugt på læreruddannelsen. For faget er ikke kun en udfordring ude på skolerne. Underviserne herinde har også svært ved, hvordan man går til det", siger hun.

Katrine Iversen har planer om at blive ved med at bruge kortene.

"For mig giver det ikke kun mening at bruge i håndværk og design. Man kan bruge det ligeså meget i for eksempel som billedkunst og dansk. Det er også en meget energisk måde at lære på, og man får nogle relationer til hinanden. Det skaber virkelig nogle gode energier i en klasse", fortæller hun.

Ideide er på gaden den 5. august og kan købes på ideide.dk.