Anmeldelse

Vive le cinéma

Vive le cinéma

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne opfordres til at lytte til fransk, så ofte de kan. Ja, men hvordan? "Vive le cinéma" er en øjenåbner for, hvordan det kan gøres. Der indbydes til et nærmere bekendtskab med fransk film. Det er relevant at nærme sig et fremmedsprog gennem et materiale, der gør brug af mange forskellige udtryksformer. Denne udgivelses fokus er blandt andet den interkulturelle dimension.

Materialet er omfattende. Dette giver mulighed for både til- og fravalg. En stor del af de nævnte film er dukket op i starten af dette årti, hvilket er medvirkende til, at eleverne vil opfatte arbejdet som aktuelt og nærværende. Så kan man jo stille sig selv det spørgsmål, om det på længere sigt fortsat er brugbart. Jeg vil mene ja, da der fra forfatternes side primært lægges op til at udstyre eleverne med redskaber, der hjælper dem til aktivt at udtrykke sig om selvvalgte emner. Der er rigtig mange eksempler på samtalestrategier, som vil kunne bruges i andre tematiske sammenhænge.

Materialet egner sig til både den daglige undervisning og den afsluttende prøve i 9. og 10. klasse. Der gives således også et eksempel på indholdet af en eventuel skriftlig prøve. Der findes relevante ordlister, som indeholder ord og vendinger, der måske ikke er så nemme at opspore for eleverne selv. Den mundtlige udtryksform er i højsæde, og det er aldeles befriende, at "Vive le cinéma" er udarbejdet i et enkelt tilgængeligt sprog, som eleverne har en fair chance for at forholde sig til.

Flere temaudgivelser er under udarbejdelse. Det giver absolut god mening at holde øje med dem.