Blog
0   481

Peters gode ide

Abonner på nyt om Fysik/kemi i dit personlige nyhedsbrev.


Evaluering der motiverer eleverne til at interessere sig for fysik/kemi.

 

Jeg er ikke specielt dygtig – til at fremstille et måltid mad. En gang var jeg en rimelig habil til at lave mad. Jeg var nysgerrig, interesseret og engageret i madlavning. På et bestemt tidspunkt i mit liv blev min interesse for kogekunst dræbt. Jeg ved godt, hvornår og i hvilken sammenhæng. Det var, da jeg blev konfronteret med, at bestemte retter skal fremstilles på bestemte måder med bestemte ingredienser i bestemte mængder.  Jeg må naturligvis bøje mig for det faktum, ved fremstilling af brød er mængden af gær ikke uvæsentlig, ligesom temperaturen af den væske gæren blandes i også spiller en rolle for brødets evne til at hæve. Dog vil jeg tillade mig at anføre at årsagen til jeg i dag dårligt kan koge et æg skyldes at jeg ikke længere er interesseret i at lave mad.

Artiklen fortsætter under banneret

På samme måde vil jeg hævde, at jeg hver dag kan dræbe elevernes interesse, for de fag jeg underviser i. Uden interesse intet engagement og deraf et ringere udbytte af undervisningen.

Det centrale spørgsmål bliver, hvordan jeg fastholder elevernes nysgerrighed, så de bliver interesserede i, at udvikle deres faglige potentiale i de fag jeg underviser i.

Jeg har generelt sjældent problemer med elevernes manglende motivation. Det skyldes måske at jeg er forholdsvis kritisk i forhold til de didaktiske greb jeg anvender i undervisningen.

Den sidste ”gode ide” jeg har fået er at styrke elevernes forståelse for deres egen kunnen i faget. Det kunne lyde som formativ evaluering eller ”tip en 13”. Den form for evaluering bliver ofte en søgen efter, hvad eleverne ikke kan. Jeg er interesseret i, at eleverne formulerer, hvad de nu kan og, hvad de kan anvende det til - også uden for fysik/kemilokalet.

Jeg har bemærket at eleverne bliver mere motiverede for at arbejde med faget, når de kan ane muligheden for succes. Her dækker ordet ”succes” over forskellige begreber. Det kan eksempelvis være forståelse eller anvendelse. Jeg kan naturligvis ikke bevise, at denne tilgang til elevevaluering er bedre end al anden evaluering, men lysten til at beskæftige sig med noget der er svært tilgængeligt, eller noget man ikke er så god til, er ofte mindre end lysten til at beskæftige sig med noget man har en mulighed for at kunne mestre på eget niveau. Det kan godt være jeg aldrig lærer at lave ostesouffle, men betyder vel ikke at jeg helt skal opgive at fremstille et måltid mad?

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.306 andre er allerede tilmeldt
Få meget mere om naturfag

VIDSTE DU, at du lige nu er på Folkeskolens netværk om naturfag?

Tilmeld dig og få en mail hver anden uge med det nyeste fra netværket.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.