Lærerne skal klemmes på tiden

DLF tager i brev kraftig afstand fra kommunal budgetvejledning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne fik høje lønstigninger ved forårets overenskomstforhandlinger, derfor bør man som kommunal arbejdsgiver nu bruge arbejdstidsaftalen til at få dem til at arbejde noget mere for pengene. Sådan lyder logikken i en vejledning, som Kommunernes Landsforening (KL) har udsendt til brug for kommunerne, når de skal lægge budget for skoleområdet. Helt nøjagtigt lyder formuleringen, 'den relativt større lønstigning medfører, at kommunerne bør vurdere, hvorledes den øgede fleksibilitet kan anvendes til at sikre en øget effektivitet og dermed faldende lønudgift per elev'.

Den formulering og andre i KL's budgetvejledning har vakt voldsom harme i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse, og derfor har DLF-formand Anni Herfort nu på hovedstyrelsens vegne skrevet til KL's formand Anker Boye for at tage kraftig afstand fra budgetvejledningen:

'Lærernes lønstigning er en del af KTO-forliget (Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte) og skal ses i sammenhæng med, at der andre år er skævdelt til fordel for andre grupper. Vi må stærkt understrege, at der ikke er indgået aftale om at flytte midler til lønaftalen gennem rationalisering af lærernes arbejdstid'.

Det var en del af forårets forlig, at kommune og lærerkreds i fremtiden skal drøfte den pædagogiske målsætning for kommunens skolevæsen. Hovedstyrelsen er derfor helt uforstående over for, at Kommunernes Landsforening nu opfordrer sine medlemmer til at lægge sig fast på den økonomiske ramme og tage politisk stilling til de mest centrale målsætninger, inden den gennemfører den obligatoriske drøftelse med kredsen.

Det fremgår også af budgetvejledningen, at kommunerne bør satse på flere undervisningstimer på bekostning af andre opgaver, når de fordeler ressourcerne. Lærerforeningens hovedstyrelse undrer sig:

'Vi forudsætter en fælles forståelse af, at kvalitet i undervisningen er et langt bredere og mere komplekst begreb end antallet af normal-undervisningstimer'.

'Forhåbentlig vil mange kommuner lægge mere vægt på arbejdstidsaftalens ord og ånd end på de budskaber, der sendes i landsforeningens skrivelse til kommunerne. De befordrer ikke et godt og fleksibelt samarbejde om skolen', skriver Anni Herfort til sin formandskollega.

Brevet kan læses i sin helhed på www.folkeskolen.dk