Debat

Embedsmændene fifler med sandheden

Dette indlæg er bragt i Berlingske d. 20. juni under Opinion. Umiddelbart har det ikke med skoleforhold at gøre, men om dansk demokratis grundlæggende vilkår - og dermed altså også om skolen og skolereformen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Afsløringerne om Landbrugspakken bliver ved med at dukke op. Og kritikken er følgelig berettiget. Senest har Pia Kjærsgaard her i Berlingske ( 16.06) brugt ord som »beklagelig, uheldig, alvorlig og vildledende« om regeringens behandling af Landbrugspakken. Uanset politisk standpunkt kan ingen fornuftig person vel være uenig, når hun mener, at »det er afgørende, at regeringen leverer korrekte oplysninger«. Det er regeringen og dens embedsmænd, der leverer baggrundsmateriale, tal og fakta til ministrenes lovforslag og dermed Folketingets politiske beslutningsgrundlag.

I DANMARK HAR vi et ministerstyre, der indebærer, at embedsmændene har en loyalitetsforpligtelse til at levere den »vare«, der bedst fremmer regeringens politik. Dette uanset, om der i de konkrete sager er divergens mellem facts og beregninger og den politik, der ønskes fremmet. Embedsmændene har lydighedspligt og kan straffes, hvis ikke de leverer, hvad ministrene ønsker.

Dette indebærer, at den politiske fremstilling af virkeligheden kan være helt anderledes end den faktuelle og evidensbaserede virkelighed. Eksemplerne på denne form for magtarrogance er talrige og trives uanset farven på ministrene.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Skolereformen er et eksempel fra den forrige regerings tid. I ministerierne regnes der baglæns og fifles for at skabe juridisk og faglig dokumentation for den politiske løsning, ministrene ønsker - og som er givet på forhånd.

DET MATERIALE, DER bliver forelagt Folketinget og offentligheden, er blevet skåret til, så det passer til den siddende ministers og regerings politik. Embedsmændenes redegørelser og notater er hverken objektive eller uafhængige af partipolitik, men kan bedst betegnes som bestillingsarbejde, som de if. deres loyalitetsforpligtelse er nødt til at levere på trods af eksisterende retningslinjer for god embedsmandsskik, som bl. a.

pålægger dem sandhedspligt og at være partipolitisk neutrale.

At det er almindelig i dansk politik at vildlede Folketinget og offentligheden, afdækker Jesper Tyrell i bogen »Mørkelygten« ( okt. 2014) og Pernille Boye Koch og Tim Knudsen i »Ansvaret der forsvandt - om magten, ministrene og embedsværket« ( august 2015).

Ganske uforståeligt har deres beskrivelse af disse skandaløse forhold ikke medført større ændringer i statsforvaltningen og de demokratiske spilleregler.

Før end det sker, kan vi som borgere og politikere ikke være sikre på at få saglige og pragmatiske løsninger på politiske problemer.

SVERIGE OG FINLAND har valgt at indrette deres statsforvaltning uden ministerstyre, men udlagt sagsbehandlingen til selvstændige embedsværk, der ikke står i et underordnet forhold til den politiske ledelse. Dermed forhindres ministrene i at lægge pres på embedsmændene for at få dem til at manipulere med sandheden og konstruere den virkelighed, som politikerne ønsker, og som skal ende med at blive det faktum Folketinget - og vi andre som vælgere - træffer beslutninger på.

Politikerleden styrkes og demokratiet undergraves, når ministerstyrets strategiske overvejelser fortrænger politisk anstændighed og saglighed.

Powered by Labrador CMS