"Vi deler holdningen, som jeg kan kunne læse på forsiden af folkeskolen for et par dage siden 'To år og stadig træls'", sagde Enhedslistens undervisningsordfører Jakob Sølvhøj.

EL: Der er brug for dialog om femårig læreruddannelse

Der var ikke udpræget opbakning til at følge Lærerforeningens ønske om at gøre læreruddannelsen til en universitetsuddannelse. Ordfører Jakob Sølvhøj var dog åben for at gå i dialog.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skal vi løfte lærerprofessionen, skal lærernes have flere minutter til forberedelse, og de lærerstuderende skal sidde et ekstra år skolebænken i forhold til nu. Det har formand for Danmarks Lærerforening flere gange nævnt som opskriften på at løfte lærerfaget. Og det vil Enhedslisten gerne støtte op om - måske. For det stod nemlig ikke klart, hvordan partiet stiller sig til DLF's ønske, da partiets undervisningsordfører Jakob Sølvhøj og tidligere gruppeformand og nuværende byrådsmedlem i Aalborg Per Clausen var på besøg i DLF's hus på Folkemødet på Bornholm.

Ministre siger nej til femårig uddannelse

"Jeg tror grundlæggende ikke, at vi skal have universitetsuddannede lærere. I hvert fald giver det ikke i sig selv større status. Jeg tror sådan set, at vi skal være bedre til at italesætte, at vi har en læreruddannelse, som faktisk har nogle ret store kvaliteter i forhold til, hvad vi ser andre steder. Skolens problem er ikke uddannelsen. Vi må gå ud fra, at folk har lært noget, når de har gået på en uddannelse i fire år.", lød fra Per Clausen, der sad i Folketinget indtil sidste år, hvor han faldt for partiets rotationsprincip. Sølvhøj: Vi lytter meget Mikrofonen blev derefter givet længere videre til Jakob Sølvhøj, som indledte med, at uddannelsens længde var et spørgsmål, der kunne være et punkt, hvor de partifæller, var uenige. "Vi vekslede lige to ord i går, om der var ting, vi ikke er enige om. Og det er der, så måske her - men det er der så ikke. Jeg har noteret mig, at DLF har et ønske om en lang uddannelse, mens de studerende mener det modsatte. Det gør jo, at man i hvert fald som undervisningsordfører lige må sige, hvordan skal jeg bringe mig i omdrejninger, så vi ikke bare imødekommer det, der kommer. Men vi lytter rigtigt meget til debatten", sagde han.

DLF til Alternativets ordfører: Du burde være undervisningsminister

Alternativets ordfører Carolina Magdalena Maier meldte sig i torsdags parat til at gøre læreruddannelsen længere. Hun åbnede op for, at der kunne være forskellige længder på uddannelsen. Sølvhøj: Erfaringerne er gode i Finland


Selvom hverken Per Clausen eller Jakob Sølvhøj var brandvarme på ideen om at gøre lærerstudiet til en kandidatuddannelse, nævnte han erfaringerne fra Finland.

Sådan ser lærer-uddannelserne ud i de nordiske lande

"Vi kommer ikke udenom, at man i Finland oplever, at en stor del af lærernes samfundsmæssige anerkendelse kommer fra uddannelsen. Så som sagt, I skal ikke høre uenighed. Vi lytter faktisk rigtigt godt efter, og når der så sendes forskellige synspunkter fra lærerforeningen og de studerende, så tænker vi, her er nok en sag, som vi bør diskutere et andet sted end her på Folkemødet". Svært at spore uenighed Uenighed var langt fra det, der prægede Enhedslistens besøg. Således nævnte både Jakob Sølvhøj og dagens DLF repræsentant formand for arbejdsmiljø - og organisationsudvalget Thomas Andreasen, at det er overordentligt svært at finde stridspunkter mellem Lærerforeningen og Enhedslisten.  "Vi deler holdningen, som jeg kan kunne læse på forsiden af folkeskolen for et par dage siden 'To år og stadig træls'. Det er en god overskrift på, hvordan, man vurderer reformen. Vi er enige i den kritik, som man generelt har i Danmarks Lærerforening", lød det blandt andet fra ordføreren.