Debat

Undervisningsministeriets pædagogiske alkymister

Undervisningsministeriets pædagogiske alkymister barsler med endnu et (evidensbaseret?) system til måling af den enkelte elevs faglige udvikling

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sakset fra folkeskolen.dk:

[Rubrik] Regeringen og KL: Hver enkelt elevs faglige fremskridt skal måles

[Underrubrik] Undervisningsministeriet er i gang med at udvikle et redskab, der kan måle hver enkelt elevs faglige progression. Redskabet skal ligge klar om et år.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ak, det er lige præcis, hvad meningen var med elevplanerne, da de blev indført i 2006. Alle kloge praktikere - inklusive jeg selv - rystede på hovedet og sagde, at det ikke kunne lade sig gøre, og at denne administrative mastodont var totalt uoperationel.

Uden at indrømme, at man tog fejl, har Undervisningsministeriet siden reduceret elevplanerne til mindre end en skygge at det, de oprindeligt var: en løbende evaluering af alle elever i alle fag i forhold til alle trinmål. Men at tage skridtet fuldt ud og skrotte dem gør Ministeriet naturligvis ikke - for det ville være en indrømmelse.

Nu gentager man så moldbo-vrøvlet, men denne gang bliver det til noget, og denne gang vil systemet blive operationelt.

Ministeriet er at sammenligne med et alkymistisk værksted: Ok, nok er det er mislykkedes mange gange før at lave guld, men denne gang skal det nok lykkes!