Pædagoger som undervisere

KL-udspil om, hvordan pædagoger kan undervise alene trods lov og overenskomst

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En pædagog står for undervisningen i 1.a, mens 1.a's klasselærer har travlt et andet sted på skolen - men det er klasselæreren, der har ansvaret for, hvad der foregår bag den lukkede dør ind til 1.a.

På den måde kan en pædagog stå for undervisningen alene på trods af de nuværende overenskomstforhold. En anden måde er at ansætte en pædagog som faglærer, altså som lærer uden læreruddannelse, men med særlige kvalifikationer til at undervise i bestemte fag.

Modellerne står at læse i Kommunernes Landsforenings (KL) nye store pjece om at skabe helhed og sammenhæng i børns hverdag, 'At bygge bro', som i forbindelse med skolestarten blev udsendt til alle landets kommuner.

Pjecen rummer interview med forskerne Mads Hermansen og Stig Broström og en række eksempler på, hvordan man kan skabe helhed på tværs af dagpleje/vuggestue, børnehave, skole og fritidsordning, på tværs af pædagog- og lærerkultur. Og i et afsnit under overskriften 'Paragrafferne klares' giver Kommunernes Landsforening så sine bud på, hvordan den øgede sammenhæng kan skabes under den nuværende lovgivning og de nuværende overenskomstmæssige forhold. Tre modeller er stillet op med skoleskemaer for de yngste klasser, hvor B står for børnehaveklasseleder, L for lærer, FL for faglærer og P for pædagog. Der er bare ikke nogen B'er i skemaerne, for i den eneste model, hvor der er skema for børnehaveklassen, er det en lærer, der skal undervise de yngste skolebørn 30 timer om ugen.

'Det er en rigtig god ide at bringe de forskellige uddannelser i et samspil, hvor man udnytter det, lærere kan, og det, pædagoger kan, men selvfølgelig uden at man udtynder fagligheden og laver hinandens arbejde', siger formanden for Danmarks Lærerforenings pædagogiske udvalg Jørgen Stampe. 'Og i skolerne har vi jo en gruppe med en ekstra faglighed på det her punkt, nemlig børnehaveklasselederne, som er uddannede pædagoger og oveni har efteruddannelse og erfaring i at være 'overgangspædagoger' mellem daginstitution og skole. Og så ser jeg bestemt ikke nogen visdom i at lade lærerne overtage børnehaveklasserne. Der kunne man godt få den grimme tanke, at de her modeller ikke har til formål at varetage børnenes interesser, men at finde veje uden om overenskomsten'.

Pædagog som faglærer

En anden model i pjecen lader en pædagog og en lærer arbejde sammen om 1. og 2. klasse tre timer om ugen, læreren er alene med eleverne 17 timer om ugen, og en skolepædagog har klassen fem timer om ugen - i disse timer foregår så fritidsaktiviteter, som er integreret i den almindelige skoledag. I den tredje model har 1. og 2. klasse seks timer med en pædagog som underviser, men her kaldes pædagogen faglærer og er dermed i en del af sin ugentlige arbejdstid ansat på læreroverenskomst og resten af tiden ansat i fritidsordningen på pædagogoverenskomst.

'Det er at skamride faglærerbegrebet, for det har aldrig været hensigten med den paragraf i folkeskoleloven', konstaterer Jørgen Stampe.

Det sidste bud på, hvordan man kan bringe en pædagog ind som eneunderviser i klassen, er, at pædagogen varetager otte ugentlige timer alene, men med en lærer som ansvarlig. Folkeskolens journalist spurgte vicekontorchef i KL's børne- og kulturkontor Lis Sandberg, om hun ville bryde sig om at have ansvaret for den undervisning, der fandt sted i en klasse inde bag en lukket dør, men det vil hun ikke kommentere:

'Modellerne er eksempler på, hvordan man har gjort og overvejer at gøre rundt om i kommunerne', tilføjer hun.

Er de et forsøg på at vise, at der er noget galt med den nuværende overenskomst?

'De er et forsøg på at vise kommunerne, hvor langt de har mulighed for at komme inden for den gældende overenskomst. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi gerne så en ny overenskomst på det her område, det forsøgte vi jo også i forbindelse med forhandlingerne i foråret. Men det, vi gerne vil med den her pjece, er at drøfte indholdet i børns hverdag. Vi vil gerne skabe helhed i børnenes liv, og så skal struktur eller overenskomst ikke ligge til hinder. Vi ser jo, at nogle kommuner løber panden mod en mur på grund af overenskomst eller lovgivning, og det er smadderærgerligt for vores børn, som har brug for de bedste vilkår, vi kan give dem. Og så bliver det jo synligt, at der er brug for forandringer', siger Lis Sandberg.

Som lovgivningen er i øjeblikket, er det kun seminarieuddannede lærere, der kan undervise i folkeskolen fra 1. til 10. klasse, og kun pædagoguddannede, der kan undervise i børnehaveklassen. Der er dog i henhold til lovens paragraf 28, stykke 2, mulighed for at ansætte personer med særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag, ligesom der i forbindelse med pædagogiske forsøg og udviklingsarbejder kan søges dispensation fra blandt andet denne paragraf i folkeskoleloven. Hvad angår de ansættelsesmæssige forhold, altså overenskomsten, er det afgørende, om man har ansvaret for undervisning. Skolepædagoger kan godt deltage i undervisningen af 1.- og 2.-klasse-børn i den samordnede indskoling, men kan ikke i henhold til BUPL-overenskomsten (Forbundet for Pædagoger og Klubfolk) have ansvaret for undervisningen.

'Når man indgår i et teamwork, må man have ansvar for det, man laver. KL's talen om, at en lærer har ansvaret for det, pædagogen laver, ligner en regnen baglæns for at nå til det rigtige resultat, nemlig at få det til at gå op med overenskomsterne', konstaterer Jørgen Stampe fra DLF.

Powered by Labrador CMS