Kasper Maarup Andersen er i tvivl om, om kommunens skoler vil nedsætte timetallet, nu hvor de selv skal finde pengene til det.

Hjørring forkorter skoledagen - men finansieringen mangler

Alle Hjørrings klasser på mellemtrin og udskoling samt en del indskolingsklasser står til at få et lavere timetal næste år. Men kommunen vil alligevel ikke tage regningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Hjørring er skolerne blevet givet et frihedsbrev: De kan med henvisning til skolelovens paragraf 16B sænke timetallet - hvis de kan argumentere for det pædagogisk.

To ud af tre kommuner har åbnet for kortere skoledage 

Kompetencen er blevet lagt ud til de enkelte skoler, og det har de reageret positivt på - 227 ud af 257 mulige klasser står til at få sænket timetallet i næste skoleår. Skolerne har primært ønsket at sænke timetallet med henvisning til tre de hovedområder: inklusion, undervisningsdifferentiering og trivsel.

Skoleledere og skolebestyrelser er altså enige om, at det for knap 90 procent af eleverne vil øge både faglighed og trivsel at sænke timetallet.

Men - for nu kommer der et men: Det koster penge at sænke timetallet og i stedet have to voksne i undervisningen. Merudgiften opstår, fordi en kortere åbningstid på skolerne giver længere åbningstid i sfo'erne.

For at sikre, at det kun ville være pædagogiske overvejelser, der lå til grund for om skolerne ville konvertere noget af skoletiden til tid med to voksne, havde kommunens stillet i udsigt, at en ekstraregning ville blive taget centralt.

Folkeskolen.dk talte i januar med Kasper Maarup Andersen(K), der er formand for børne-, skole-og undervisningsudvalget. Dengang var oplægget, at regningen skulle tages centralt af kommunen, netop fordi det er afgørende for den enkelte skoleleder, om der kommer en ekstraregning til skolens budget:

"Ja - og derfor er det vigtigt for mig at sige til skolerne, at vi hjælper dem med at finde pengene inden for vores ramme i udvalget. Det er ikke den enkelte skole, der skal finde pengene på sit eget budget. Hvis for eksempel kun én skole vil konvertere i indskolingen, skal alle skolerne måske være med til at finansiere det. Igen: Det er altså ikke den enkelte skole, der skal finde pengene inden for sit eget budget. Det har vi skrevet ned", sagde Kasper Maarup Andersen - der dengang ikke ville give en garanti. Og det viser sig nu, at han gjorde klogt i.

Skolerne i Hjørring må forkorte skoledagen

Ingen penge til det

Kommunen vurderer, at det vil koste 2,3 millioner kroner at konvertere den understøttende undervisning til tolærertimer for alle de klasser, som skolerne har ønsket.

Men udvalget har ikke kunne blive enige om, at finde pengene til det - så regningen er røget tilbage til den enkelte skole.

Det glæder Kasper Maarup Andersen, at så mange gerne vil veksle tid fra den understøttende undervisning til tid med to voksne i klassen.

"Det er dem, der har den faglige indsigt, der siger, at de kan gøre det bedre ved at have to voksne og en kortere skoledag", siger han, men han ærgrer sig over, at udvalget ikke kunne blive enige om at tage regningen for den øgede åbningstid i sfo'erne.

"I udvalget kunne vi ikke blive enige om at finde en finansiering til det her. Så indtil videre er det skolerne selv, der står med omkostningerne til det, hvis de vælger at konvertere tiden. Så vi har ikke centrale midler at putte efter det", siger Kasper Maarup Andersen. Han fortæller, at han selv og udvalgets to Venstre-politikere ellers var indstillede på at tage regningen.

Hjørring: Skolebestyrelser nægter at godkende budgetter

Usikkert om det bliver virkelighed

Han er ikke sikker på, om skolerne vil gennemføre konverteringen, nu hvor de selv skal betale for den:

"Jeg kan desværre have min tvivl om, at alle vælger at fastholde deres konvertering. Og det synes jeg, er dybt ærgerligt, hvis det ikke kan lade sig gøre på grund af økonomiske udfordringer. De siger jo, at det vil øge trivsel og faglighed for eleverne", siger Kasper Maarup Andersen.

Folkeskolen.dk har forsøgt at få en kommentar fra en af Hjørings skoleledere, men det er ikke lykkedes.

To ud af tre kommuner har åbnet for kortere skoledage

Powered by Labrador CMS