Johnny Thomassen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 14. juli døde Johnny Thomassen pludselig, 49 år. Hjertet ville ikke mere.

Hans titel var forskningslektor, men han forlod aldrig folkeskolen for alvor. Det var praksis, elevers og læreres aktiviteter, der interesserede ham.

Johnny Thomassen begyndte i Albertslund, hvor lærere og ledelse snart opdagede, at skolen havde fået en ny mand, som brændte for at udvikle undervisningen. 'Hvordan hænger det sammen', 'Hvordan kan vi gøre det bedre', 'Hvem vil være med i det projekt', spurgte han. Og gjorde selv noget ved det; han ledte efter svarene og insisterede på den professionelle samtale og teamsamarbejdet - længe før det hed sådan.

Efter at have taget cand.pæd.-eksamen blev Johnny Thomassen udviklingskonsulent i Herlev Kommune, derefter pædagogisk konsulent ved Danmarks Lærerhøjskole og i 1996 forskningslektor på det nyoprettede Center for Ledelse, Skoleudvikling og Evaluering - Clue.

Johnny Thomassens produktion er enorm - han deltog i Skup-projektet, i Fire-by-samarbejdet i Effective School Leadership in a Time of Change og så videre.

Det er karakteristisk, at på langt de fleste bøger, rapporter og artikler står der mindst ét navn mere. Han troede på dialogen og praktiserede den; og han havde en evne til hele tiden at udfordre egne og andres synspunkter og finde nye perspektiver. Han var optaget af at sammenkæde teori med praksis i en bestandig søgen efter arbejdsformer, der kan forbedre lærernes muligheder for at skabe en god skole.

Thorkild Thejsen