Lærerne Beate Løvlund Vestergaard og Darim Mohammad er glade for at høre andres erfaringer med modtagelse af flygtningebørn i skolen.

DLF hjælper lærere til at tage imod flygtningebørn

DLF og Røde Kors udvikler sammen kurser som skal hjælpe lærere og pædagoger til at tage imod flygtningebørn i skolen. En flok lærere i Slagelse har afprøvet et todages kursus.

Publiceret

Flere flygtninge i danske skoler

I 2013 kom lidt mere end 7200 asylansøgere til Danmark. Sidsteår var det tal steget til godt 21.000. Regeringen forventer, at derkommer 25.000 asylsansøgere til Danmark i år. Langt de fleste erfra Syrien, og de fleste syrere får asyl i Danmark. 

Kilde: Røde Kors 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Mama er i Syrien".

Sådan lød det fra en lille pige i Røde Kors-lærer Marianne Wittendorf Christiansens klasse. Pigen havde som mange af de syriske børn, der kommer til Danmark svært ved at koncentrere sig og hukommelsesbesvær.

Marianne Wittendorf fandt en dukke frem og gav hende den.

"Så sagde jeg til hende, at hun kunne tænke på, at det var mama, så hun kunne kysse mor og snakke til hende, når hun var i sengen om aftenen. Hun blev simpelthen så glad".

Lærere: Flygtningebørn har brug for modtageklasser

Vidensdeling fra Røde Kors til skolerne

Det er torsdag på biblioteket i Slagelse. Her er samlet omkring 25 lærere, som på et to-dages kursus lytter til de erfaringer som en lærer, pædagogiske konsulenter og en børnepsykolog fra Røde Kors har med at modtage flygtningebørn. De hører om triggere, og om mentalisering. Når mennesker på grund af voldsomme følelser mister evnen til at have andres og eget sind på sinde samtidig. De hører om traumer og læring, og så hører de om den helt almindelige skoledag, som den opleves på Røde Kors' skoler.

Forskning: Gode relationer kræver selvindsigt

Der er to kursusdage med tre ugers mellemrum. Meningen er, at lærerne får ny viden og teorier, som de kan afprøve på deres skole, og bagefter kommer de tilbage og får vendt deres erfaringer. Lige nu bliver kurset afprøvet i Slagelse, Thy-Mors og Aarhus. Erfaringer fra pilotkurserne skal så bruges til at udvikle et landsdækkende tilbud til kommuner og skoler.

Børnepsykolog fra Røde Kors Rie Bornfeld mener, at kurserne giver virkelig god mening.

"Der er rigtig mange opgaver, som nu kommer ud i kommunerne, fordi flygtninge får ophold tidligere. Derfor bliver vi nødt til at videndele. Mange af de ting, som vi tidligere gjorde, ligger i dag i kommunerne", siger hun.

Fra flygtningebarn til skoleelev

Lærere lærer af hinanden

Ann Jensen er børnehaveklasseleder på Nymarksskolen. Hun er meget glad for at have fået mulighed for at deltage i kurset.

"Vi har fået meget ud af mentaliseringsdelen, for det er generelt for mange af de børn, som vi får. Der er også en del omkring traumer hos flygtningebørn, som jeg måske ikke har tænkt på. Men man får snakket om det, fordi man er her", siger hun.

S stemmer flygtningeloven igennem i dag

Lærer i modtageklasse 1 på Antvorskov Skole Darim Mohammad er også rigtig glad for at have mulighed for at deltage i kurset. Hun har i øjeblikket en klasse med 11 elever fra Syrien og 1 elev fra Ukraine. Hun fortæller, hvordan hun har fået skolen til at indkøbe bøger om kendte eventyr på arabisk, så eleverne hjemme kan læse med forældrene, og så kan man sammen snakke om skuespillet eller ligefrem fremføre det med fagter eller gennemgå det på billedkort alt efter, hvor langt den enkelte elev er i den sproglige udvikling.

"Det er gode erfaringer - også fra lærerne fra de andre skoler her i Slagelse. Jeg kan høre, at vi har nogle af de samme oplevelser - jeg kan også høre, at de børn, jeg har, ikke er så hårdt ramt som andre", siger hun.

Der er også steder, hvor hun kan se, at det er en stor fordel, at hun snakker arabisk.

"Jeg kan fange situationer, inden de udvikler sig. Der er simpelthen nogle ting, som jeg kan undgå", siger hun.

Hendes kollega Beate Løvlund Vestergaard skal for første gang have en modtageklasse i udskolingen næste skoleår.

"Jeg er fuldstændig på bar bund. Så jeg får meget inspiration her. Også til det pædagogiske", siger hun. "Man skal virkelig være tydelig. Det er virkelig vigtigt med tydelige rammer".