Sådan ser et udsnit af mailen ud til landets politikere, der opfordrer dem til ikke at skære i antallet af mål i Fælles Forenklede Mål.

Lærings-direktør i politikermail: "Stå nu fast!" - bindende mål er afgørende

Kritikere af læringsmålstyret undervisning ved ikke, hvad de taler om. Sådan siger en direktør og tidligere lærer, som har sendt en mail til alle lands- og byrådspolitikere.

Publiceret

Debatten om læringsmålene oglæringsmålstyret undervisning

Diskussionen om antallet af mål i de reviderede Fælles Mål, derhar fået navnet "Forenklede Fælles Mål tog for alvor fart, dalektor Keld Skovmand i sin bog "Uden mål og med - forenklede FællesMål?" havde optalt antallet af bindende mål til 3.990.Undervisningsminister, Ellen Trane Nørby er ikke enig i antallet,men hun har alligevel indkaldt til et møde i forligskredsen bagfolkeskolen, hvor en reduktion af målene er på dagsordenen.Fremover er det ministerens intention at 215 overordnedekompetencemål og 866 færdigheds- og vidensområder skal værebindende.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af bindende mål i Fælles Forenklede Mål har været til stor debat i offentligheden. Det har fået Ellen Trane Nørby til at indkalde forligspartierne for at reducere antallet af bindende mål.

Og bag kulisserne foregår der tilsyneladende også en strid om antallet af mål. For alle lands- og kommunalpolitikere modtog i går en mail med titlen 'Debat om mål i folkeskolen på et oplyst grundlag' fra Ethel Hansen, der er grundlægger af og direktøren for learnlab.dk, der ligesom de nye læringsportaler tilbyder en platform til at arbejde med de mange læringsmål.

Her er budskabet til politikerne ikke til at tage fejl af.

"Stå nu fast! Lærings- og vidensmål er elevernes sikkerhed for en helhedsorienteret læring i alle folkeskolens fag", skriver Ethel Hansen i en næsten to A4-sider lang mail.

Ethel Hansen: Modstandere taler imod forskningen

I mailen opfordrer hun politikerne til at se et 11 minutter lang videoklip om læringsmål, som er at finde på learnlab.dk, så politikerne kan få "indsigt i, hvad det faktisk er, der er til diskussion".

"Det er svært at tro, at de, der lige nu ytrer sig i debatten om mængden af læringsmål, nu også har fuldstændigt indblik i, hvad det faktisk er, de taler imod (…) Denne diskussion er alt for alvorlig til at meninger bygger på alt andet end indgående kendskab til det, som det faktisk handler om", skriver hun.

Aflsløring: Ingen evidens for, at læringsmålstyret undervisning virker

Ethel Hansen plæderer i mailen for, at politikerne holder fast i de målpar, hun kalder "lærings- og vidensmål".

"Modstandere mod læringsmål par taler imod viden fra forskning, om hvordan børn bedst holder motivationen for at lære: hver dag og hele tiden", skriver hun endvidere.

Ifølge Ethel Hansen vil en reduktion af målene betyde, at der bliver åbnet "for store forskelle i undervisningens omfang, indhold og kvalitet".

Ellen Trane vil reducere de bindende mål til en tredjedel

Byrådsmedlem: Det er et ekstremt læringssyn

Ifølge byrådsmedlem i Norddjurs Kommune for Enhedslisten Ulf Harbo er det langt fra hverdagskost at få sådan en mail.

"Jeg synes, at det er en mærkelig mail at få, og jeg har ikke prøvet det før. Jeg synes, at det er forargeligt, at hun skriver en så ensidig version af debatten. Det er et meget ekstremt læringssyn, hun har. Hun udlægger det som om, at der kun er en sandhed, og at det er det her, som virker. Men sådan er virkeligheden jo ikke. Virkeligheden er langt mere kompleks", siger han.

Ulf Harbo valgte i går at dele mailen på sin facebookprofil, så omverdenen kunne se, hvordan han og sine politikerkollegaer bliver forsøgt påvirket.

"Det var vigtigt for mig at vise omverdenen, hvordan vi bliver påvirkede udefra og i det her tilfælde fra en, som endda tjener penge på det. Jeg synes, at det er helt vildt, at hun tror, at alle elever lærer på samme måde. Sådan er virkeligheden jo ikke. Det er hyklerisk", siger han.

Jelved om læringsmålstyring: Loven giver ikke hjemmel til det

(Artiklen fortsætter under opslaget)

Ethel Hansen: Ved godt at jeg er provokerende

Det er Ethel Hansen, der arbejdede som folkeskolelærer indtil 1988, langt fra enig i. Hun holder ved, at forskningen taler for læringsmålstyret undervisning, og derfor håber hun på, at politikerne vil glemme alt om at reducere målene.

"Det er så vigtigt, at vi sikrer, at børnene bliver tilbudt den viden, de kan lære, og det ikke er overladt til diverse lærebogssystemer at sikre, at undervisningen får det indhold og den kvalitet, der er intentionen med folkeskoleforliget. Jeg har været lærer i 12 år. Det er godt nok mange år siden, men jeg kan se, at det ikke har ændret sig med det kolossale udbud af lærebogssystemer, der lover at komme hele vejen rundt", fortæller hun, da folkeskolen.dk taler med hende.

Ministeriet: Vi har opfundet 'Læringsmålstyret undervisning'

Selvom hun i mailen betvivler kritikernes viden om læringsmålene, mener hun ikke, at politikerne generelt ved for lidt om de mange mål i folkeskolen.

"Men jeg ved bare, at det er lykkes nogen at få lukket op for denne her diskussion. Det, jeg ser, er, at folkeskoleforliget bliver ædt stille og roligt til noget, jeg ikke synes, at skolen skal vende tilbage til. Jeg har været ude på skoler og mødt lærere, som har siddet med fødderne i jorden og sagt, at hvis vi bliver ved sådan, så skal det nok lykkes os at slippe af med det. Det har vi gjort før".

"Jeg ved godt, at jeg er provokerende med det her, men jeg synes simpelthen ikke, at man har givet det tid til at virke. Og jeg ved godt, at det er svært, men så svært er det altså heller ikke. Vi lærere har nemlig altid tænkt i mål for undervisningen, hvad eleverne skal vide, hvad de skal træne og hvordan de kombinerer viden og træning til kompetencer", siger hun.

Professor: Fælles Mål er progressiv pædagogik

 

Powered by Labrador CMS