Selve anbringelsen giver sammen med forventninger anbragte børn lyst til at lære

Anbringelsen er den faktor, som har størst betydning for, om anbragte børn klarer sig godt i skolen. Det viser en undersøgelse fra Videnscenter for Anbragte Børn og Unge. ”De unge kommer i mange tilfælde fra hjem, hvor forældrene ikke interesserer sig særligt meget for deres skolegang. For de unge har det derfor gjort en forskel at komme til at bo på en institution eller en plejefamilie, hvor der i langt højere grad er blevet støttet op om deres skolegang”, siger centerleder Mette Larsen. Det motiverer også de unge, når lærerne har positive forventninger til dem.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videnscenter for Anbragte Børn og Unge: Anbringelsen og forventninger er afgørende for anbragte børns skolegang