Formanden for Danmarks Matematiklærerforening Jens Peter Christensen i en kinesisk klasse, der arbejder med matematik. Desuden ses Klaus Fink og Michael Lund-Larsen sammen med den kinesiske klasse i Beijing.

Forskningsprojekt om matematik i Kina og Danmark

Bedre og sjovere matematik for at højne elevernes niveau – er målet for det forskningsprojekt, der er ved at blive udviklet mellem Kina og Danmark. Det handler om brug af spil i matematikundervisningen, derfor har Danmarks Matematiklærerforening været i Kina.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Matematiklærerforening har indgået en aftale med det kinesiske videnscenter for science og matematik, og blandt andre professor Morten Misfeldt er ved at sætte et forskningsprojekt op, fortæller matematiklærerforeningens formand Jens Peter Christensen, der lige har været på besøg i Kina.

"Forskningsprojektet skal opbygges sådan, at de danske og de kinesiske elever arbejder på samme præmisser med det spil, der skal bruges. Spillet er Hungry Higgs, som også vil være med som disciplin i en kinesisk skole-olympiade til oktober", siger matematikformanden.

Matematiksamarbejde mellem Kina og Danmark

Forskningsprojektet er en del af en større aftale med China Society of Education (CSE). Foruden forskningsprojektet vil lærerne udveksle ideer og erfaring mere bredt. Det er folkene bag spillet, der har kontakter i Kina og har fået samarbejdet i stand, men en kinesisk delegation besøgte Danmark sidste år og fremover vil der blive planlagt udveksling af både lærere og elever mellem de to lande.

Laboratorium åbent for elever

"På nogle områder er der ikke så store forskelle mellem Kina og Danmark og på andre områder er forskellene store. Vi tror, vi kan få meget ud af en udveksling, og jeg venter mig meget af forskningsprojektet om brug af spil i matematik", siger Jens Peter Christensen.

Han fortæller, at danskerne blandt andet så opgaver i Kina, hvor eleverne skulle vælge mellem tre mobil-abonnementer for at se, hvilket der i længden var billigst. En opgave han selv har brugt i sin 7. klasse. Samtidig fremhæver han de kinesiske læreres måde altid at samle op på emnet i slutningen af lektionen.

Tyngdekraften som medspiller i nyt brætspil

"Vi besøgte en junior high school med elever fra omkring 9. klassetrin og op, og der så vi et fantastisk laboratorium, der havde åbent mange timer i døgnet. Her kom interesserede elever efter skoletid og kunne konkretisere deres ideer med hjælp fra en gruppe lærere. De kunne så bagefter bygge en model ved hjælp af 3D-printere til plastic eller metal. For eksempel kunne de selv bygge droner og programmere dem".

De mødte også mindre elever i march rundt om børnehave og skole, lukket ud af vagten i den ene side af matriklen og lukket ind et øjeblik senere i den anden side - noget der ikke ses så ofte i Danmark.

"Vi mødte nogle meget dygtige folk, vi talte med lærere om deres undervisningsplanlægning i matematik, og vi mener begge parter, at vi kan få meget glæde af et samarbejde på forskellige områder. Vi så blandt andet nogle cas-programmer (computer-algebra-systemer), der kan vælte vores fuldkommen af banen. I det samme program er der både cas og et geometri-program. Problemet er bare, at det kun findes på kinesisk, så det kan vi desværre ikke bruge", siger Jens Peter Christensen.