Blog
0   220

Pædagoger på sprogvisit

Abonner på nyt om Nationalt Videncenter for Læsning i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Med støtte fra Velfærds- og forskningsfonden for Pædagoger søsætter centret nu "Pædagoger på sprogvisit". Et projekt, hvor pædagoger får inspiration til at udvikle egen praksis ved at besøge naboinstitutioner og her observere arbejdet med at understøtte børns sproglige udvikling.

Et sprogvisit

I projektet besøger pædagoger både et andet dagtilbud og en børnehaveklasse i deres egen kommune.

- Det spændende ved sprogvisit som metode er, at pædagogerne går på opdagelse i ”andre verdener”, forklarer projektleder Lene Storgaard Brok.

- De oplever, hvordan andre pædagoger og børnehaveklasseledere leger med sprog og udvikler sprog sammen med børnene. Og ud fra det får de ideer og inspiration til at udvikle nye pædagogiske tiltag hjemme i eget dagtilbud.

Artiklen fortsætter under banneret

Man lærer godt ved at lære af hinanden

Sprogvisittet betyder, at de mange gode ideer, der findes lokalt i den enkelte institution, deles og videreudvikles pædagogerne imellem. Derved spredes erfaringer mellem fagkolleger.

- Kort fortalt handler det om at observere noget, der er nyt og dermed ”fremmed” for dig – og så bruge de iagttagelser til at skabe forandringer i egen hverdag, fortæller Lene Storgaard Brok videre. 

- Det er en metode vi tidligere har arbejdet med i Nationalt Videncenter for Læsning og som inden for forskningen kaldes: Forbløffende praksisser.

Hvordan observerer man sprog?

Med sig på besøget tager pædagogerne et observationsskema, hvori de blandt andet skal notere, hvordan de ser aktiviteter, materialer, interaktion og læringsrum invitere til et sprogligt pædagogisk arbejde med børnene.

Chalotte Reusch, projektkonsulent, uddyber:

- At se på aktiviteter, materialer, interaktion og læringsrum giver et bredt blik på og dermed indblik i det sproglige arbejde, fordi det både sætter fokus på rammer om hele barnets dag i institutionen, på aktiviteter, der typisk er af mere begrænset varighed, og på samvær børn-børn og voksne-børn imellem.

Om projektet: Pædagoger på Sprogvisit

Det er ikke første gang Nationalt Videncenter for Læsning gennemfører et projekt med Sprogvisit som metode. I efteråret 2015 gennemførte centret et pilotprojekt, hvor de deltagende pædagoger afprøvede de observationsskemaer og teamsamtalestrukturer, som nu skal anvendes i projektet.

Pædagoger på Sprogvisit er udviklet af Nationalt Videncenter for Læsning og gennemføres i samarbejde med 28 pædagoger fra 10 institutioner i Hvidovre, Bornholms, Albertslund og Lolland Kommuner.

Projektet igangsættes juni 2016 og kører til september 2017. Det er støttet af Velfærds- og forskningsfonden for Pædagoger.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.242 andre er allerede tilmeldt