Debat

Det er lærerjobbet, der skal sælge læreruddannelsen – og ikke omvendt!

Bragt i Politiken d. 5. juni

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om Danmark allerede har kompetente og dedikerede lærere, har Kbhvn’s Børne- og Ungdomsudvalg ret i, at læreruddannelsen bør styrkes ikke bare for at opnå en stærkere faglighed, men også for derved at højne lærernes omdømme og opnå en øget tilgang til læreruddannelsen, så den bliver lige så tiltrækkende som jordemoderuddannelsen. Her henviser udvalget til Finland som det gode eksempel. (Politiken 26.05.)

B og U Udvalget overser imidlertid, at når tilgangen til læreruddannelsen pt. ikke er stor nok til at dække fremtidens behov for lærere, skyldes det i høj grad kausaliteten mellem optag og lærernes arbejdsvilkår, som er klart ringere end de finske læreres, som har lavere undervisningstimetal, bedre forberedelsestid og ikke mindst frihed i arbejdet. Den finske model bygger på tillid, for ”lærerne er nødt til at have frihed i arbejdet for at kunne præstere.” Der er ikke nogen, der fortæller de finske lærere, at de kun kan være på arbejde på skolens matrikel. Det faktum, at selve strukturen i danske læreres hverdag ikke harmonerer med deres arbejde, har det politiske segment hidtil ikke været i stand til at se i øjnene. Bedre arbejdsvilkår giver også bedre omdømme, fordi lærerne får mulighed for at yde et bedre job.

Skal tilgangen til læreruddannelsen øges, er første skridt en fjernelse af lov 409, som regulerer lærernes arbejdsvilkår.  Det er vigtigt at forstå, at det er lærerjobbet, der skal sælge læreruddannelsen – og ikke omvendt!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

.  

Powered by Labrador CMS