Debat

Hvor stor en del af læreruddannelsen bør være praktik?

På papiret er det 10 % af vores normerede studietid der er dedikeret til praktik. I virkeligheden er tallet nok tættere på 6 %, mens stort set alle de studerende jeg har spurgt mener at det burde være 40 %. Hvad er optimalt?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan nok alle blive enige om at det er umuligt at sige præcist hvor stor en del af læreruddannelsen der burde dedikeres til praktikken. Der er næppe ét tal der er optimalt for alle studerende. Nogle studerende har ingen undervisningserfaring når de begynder på studiet, andre har været i rollen som lærer i adskillige år. Dette og mange andre forhold betyder naturligvis at svaret må være: det kommer an på den enkelte. Men som læreruddannelsen er nu, er 10 % af uddannelsen praktik, fordelt på 18 uger. Det er udgangspunktet, som kun i særlige tilfælde afviger, da nogle studerende får merit for deres undervisningserfaring. 

Når alle de af mine medstuderende jeg har talt med giver udtryk for at vi har brug for mere praktik - langt mere praktik - så kan jeg ikke lade være med at spørge om normen, på de 10 %, bør justeres, og i så fald til hvor meget? 

0 %? Nej. 100 %? Nej. Det kan vi sikkert også blive enige om. Men er 10 % bedre end 40 %, eller er 40 % bedre end 10 %? Eller ville 20 %, 60 % eller 80 % være optimalt? Det kunne jeg virkelig godt tænke mig at høre nogle synspunkter omkring, med tilhørende argumenter. Og hvis der er nogle der kender til forskning der kan lede os på rette vej, så ville det også blive værdsat. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

På forhånd tak for hjælpen.