”Lærerne har rigtig travlt, og det bliver strammere og strammere”, siger skoleledernes formand Claus Hjortdal.

Skolelederformand: Vi bliver bedre til at sikre forberedelse

Skolelederne skal sikre, at lærerne har forberedelsestid nok, siger undervisningsministeren. Vi bliver bedre til det hele tiden, lyder svaret fra skoleledernes formand Claus Hjortdal. Men der er grænser for, hvad lederne kan løse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ellen Trane: Skolelederne må sørge for forberedelsestid nok

Det er skoleledernes ansvar at sikre, at lærerne har tid nok til at udføre arbejdet tilfredsstillende.

Sådan lyder undervisningsminister Ellen Trane Nørbys reaktion på Danmarks Lærerforenings medlemsundersøgelse, der blev offentliggjort i går. Her pegede 8 ud af 10 af lærernes svar på, at lærerne ikke har tid nok til at forberede sig til undervisningen.

Lærere: Sværere at lykkes med inklusionen

"Det er vigtigt, at lærerne har tid til at forberede sig, så de kan gennemføre god undervisning", lyder det fra Ellen Trane Nørby i en skriftlig kommentar til Ritzau, som er bragt i blandt andet Ekstra Bladet.

"Det er skoleledernes opgave at bruge deres ledelsesrum til at fordele opgaverne mellem lærerne på en måde, så alle lærerne kan udføre deres arbejde på en tilfredsstillende måde for både dem selv og eleverne".

Skoleledere skal udrette mirakler

Formand for skolelederne Claus Hjortdal mener, at skolelederne i høj grad forsøger at bruge deres ledelsesrum til netop det.

"Vi forsøger at skabe små mirakler for at få det til at lykkes. Vi er blevet klogere undervejs. Der var både skolereform og arbejdstidslov, der skulle implementeres. Det blev bedre i år to. Nu er vi i gang med år tre, så nu kender vi virkelig rammerne, så vi kan skabe den luft, der skal være", siger Claus Hjortdal til folkeskolen.dk.

Han vil dog gerne give ministeren lidt ret.  

"Vi kan blive bedre til at ordne det organisatorisk", siger han.

Sorteper sendes nedad

Men han ikke enig i ministerens udmelding om, at skoleledernes måde at organisere arbejdet på i alle kommuner kan give lærerne de rammer, de efterspørger.  

"Det et rigtigt godt eksempel på, hvordan både ministeren og Ziegler sender sorteper nedad og siger: Det er noget, skolelederen skal klare. Det kan vi ikke", siger Claus Hjortdal og peger på, at der er nogle kommuner, hvor der er skåret helt ned på ydelser som vejledningstimer, holdtimer og specialtimer for at have økonomi nok til at gennemføre den almindelige undervisning.

De massive besparelser, mener han, er en del af årsagen til, at lærerne i Danmarks Lærerforenings undersøgelse i høj grad giver udtryk for, at de har svært ved at lykkes med at gennemføre den undervisning, som der er lagt op til med den nye folkeskolereform.

"Når lærerne svarer, som de gør, tror jeg, det er udtryk for frustrationer som er et symptom på, at der bliver sparet på forskellige ting. Det går ud over den forberedelsestid, man kunne have haft, hvis det var, som det burde have været", siger han og giver et eksempel:

"Når lærerne har forberedt undervisningen, så virker computerne ikke. Og den vejleder som skulle have ordnet det er der sparet på, så han er underviser. Det giver frustrationer hos den vejleder, der skulle have ordnet det, og hos den lærer, der har forberedt noget, som så ikke kan bruges", siger Claus Hjortdal.

Lærerne har rigtig travlt

Derfor lyder hans opfordring til politikerne også, at der ikke må ske flere besparelser på skolerne.

"Budskabet er, lærerne har rigtig travlt, og det bliver strammere og strammere", siger Claus Hjortdal.  

Powered by Labrador CMS