Blog
0   259

Mystery Skype er læring i en global kontekst

Abonner på nyt om Geografi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Mystery Skype /"Skype in the classroom" er for undervisere, der søger at forbinde med andre lærere og deres klasseværelser i verden.

Mystery Skype / Skype i klasseværelset er for undervisere, der søger at forbinde med andre lærere og deres klasseværelser i verden.

Min erfaring er at det her virker, og så er det tværfagligt: fremmedsprog og geografi. Jeg har i den seneste måned gjort engelskundervisningen i 4.klasse mere nærværende, idet vi har Skypet på engelsk med jævnaldrende skoleklasser fra USA, Island, Italien og Sverige. Eleverne er begejstrede og går til opgaven med brændende engagement.

Mystery Skype er 45-60 minutters kritisk tænkning og udfordring som din klasse deltager i, imens de Skyper med en anden klasse et andet sted i verden. Dine elevers mål er at gætte den anden skolens beliggenhed (land, stat, by, skolens navn), før de gætter din. Det gør vi ved at stille ja og nej spørgsmål.

Inden din første "Mystery Skype", skal du lære dine elever, hvordan man stiller generelle spørgsmål (i modsætning til specifikke spørgsmål). Vi gjorde dette ved at spille et mysterie spil, hvor en situation blev præsenteret og eleverne måtte bede om ja/nej spørgsmål for at forsøge at løse mysteriet. Da de stillede spørgsmål, hjalp jeg dem forbedre deres spørgsmål fra at være mere generelle til at snævre ind på et korrekt svar. Når eleverne stiller "specifikke" spørgsmål for tidligt, er det ofte spild af et spørgsmål.

Artiklen fortsætter under banneret

Gode ​​eksempler på generelle spørgsmål:

  • Bor I øst for Mississippi-floden?
  • Bor I i en stat, der starter med et bogstav A til L?
  • Bor I i den nordlige halvdel af dit land?
  • Bor I i en 65 miles radius af Chicago?

 

Hvad får mine elever ud af at deltage i Mystery Skype?

Gode grunde til at deltage i Mystery Skype:

  • Opretter et globalt fællesskab af elever
  • Kritisk tænkning
  • Geografiske færdigheder (viden og kundskaber)
  • Lytte og tale færdigheder (sprog)
  • Elevledet (selvledende teams)
  • Brug af ressourcer til at finde information
  • Autentisk formål til forskning
  • Samarbejde
  • Meddelelses orienteret (Kommunikation)
  • Udfordrings-baseret læring
  • Skaber partnere til fremtidige projekter
  • Det får lærere til at samarbejde globalt

Prøv det selv i praksis, og husk at DELE dine erfaringer. God fornøjelse. 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.357 andre er allerede tilmeldt