Om valg og fravalg

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Livet er så kort og tiden så knap i skolen, så det udvidede tekstbegrebs tid må være endegyldigt forbi. Det var en holdning, der trivedes især i folkeskolen, at alle tekster i princippet var lige vigtige. Men noget af det vigtigste, man kan lære folk i skolen, er at vælge og fravælge, det gælder også lærerne: 'Jeg husker et Sorø-møde, hvor et eller andet fjols, havde jeg nær sagt, stod og fortalte os, at hun altså ikke følte noget for Søren Kierkegaard, og det skulle så gå ud over hendes elever, men det er ikke hendes følelser, der skal afgøre, hvad hun skal læse og ikke læse med sine elever, derimod hendes faglige indsigt i, hvad der i den danske litteratur har holdbarhed og værdi også i næste slægtsled. Hendes følelser er irrelevante, hun har fået sin uddannelse for at hæve sig over sine følelser, og så står hun dér som formand for en faglig forening og pjævrer om sine følelser.'

Tidligere undervisningsminister Bertel Haarder i Gymnasieskolen den 29. juli.